Förändring i motorns rytm

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Schassen

Förändring i motorns rytm

Inlägg av Schassen »

Efter att jag fick min service genomförd härom veckan så tycker jag att motorn går i lägre varv än tidigare. Eftersom mina kunskaper är begränsade när det gäller vad som påverkar motorns funkionalitet dvs. hur den arbetar så kollar jag med er som kan mycket mer om detta.

Vad är det mekanikerna på Honda kan ha ändrat på för att få ner varvtalet?

Störningar märks mest när motorn är kall och när jag drar ut choken så dör motorn istället, in med choken så kan jag starta igen. På kalla morgnar så är hojen lite mer svårstartad än den var före service.
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Förändring i motorns rytm

Inlägg av snake »

Du menar när den går på tomgång? Det finns en justeringsskruv för detta så man kan reglera varvtalet på tomgång. Dock kan inte motorns rytm ändras när du kör. Varvtalet styrs helt av den fart du håller. I annat fall skulle mekanikerna ha bytt växellåda, vilket jag tvivlar på är fallet.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Schassen

Re: Förändring i motorns rytm

Inlägg av Schassen »

snake skrev:Du menar när den går på tomgång? Det finns en justeringsskruv för detta så man kan reglera varvtalet på tomgång. Dock kan inte motorns rytm ändras när du kör. Varvtalet styrs helt av den fart du håller. I annat fall skulle mekanikerna ha bytt växellåda, vilket jag tvivlar på är fallet.
Precis, jag menar när den går på tomgång.

P.s. Tack för rättelsen när det gäller varvtalet och i vilka sammanhang detta begrepp används. Fortsätt gärna med sådana rättelser.

/Thomas
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Förändring i motorns rytm

Inlägg av Bobby »

Tomgångsskruven är den där svarta grejen som hänger ner under luftburken.
De kan också ha justerat soppa/luft blandningen. den skruven sitter under förgasaren och är lurig att nå utan att ta av luftburken.
Sen kan de också ha justerat ventilerna vilket kan påverka hur den går.

Från vad jag läst så sotar stiften lätt igen när man har choken på så många i usa säger att man ska endast starta med choken, sen dra av den och hålla igång den med gasen tills den blir varm. Själv rör jag inte choken alls faktiskt.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Förändring i motorns rytm

Inlägg av Raffe Gbg »

Justerar man lagom tomgång när motorn är varmkörd dör den garanterat vid nästa kallstart. Det var bl a därför jag försedde min 1300 med en "farthållare" (BrakeAway Cruise Control). Nu kan jag låsa gashandtaget i det läge jag vill, och slipper joddla med tomgångsskruven beroende på hur varm eller kall motorn är. :mrgreen:
För övrigt håller jag med Bobby, man ska vara försiktig med att använda choken, bara en kort stund, helst inte alls. The plugs will be fouled.
Senast redigerad av Raffe Gbg den 23 sep 2010, 14:27, redigerad totalt 1 gånger.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Förändring i motorns rytm

Inlägg av Västerlanda »

Har det varit byte av luftfilter oxå??????
Kanske hade ett öppnare filter tidigare o nu sitter det ett orginal filter i :?: :?: :?:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Schassen

Re: Förändring i motorns rytm

Inlägg av Schassen »

Bobby skrev:Tomgångsskruven är den där svarta grejen som hänger ner under luftburken.
De kan också ha justerat soppa/luft blandningen. den skruven sitter under förgasaren och är lurig att nå utan att ta av luftburken.
Sen kan de också ha justerat ventilerna vilket kan påverka hur den går.

Från vad jag läst så sotar stiften lätt igen när man har choken på så många i usa säger att man ska endast starta med choken, sen dra av den och hålla igång den med gasen tills den blir varm. Själv rör jag inte choken alls faktiskt.
A-ha, två av ventilerna justerades på servicen enligt vad mekanikerna sade till mig.
Schassen

Re: Förändring i motorns rytm

Inlägg av Schassen »

Raffe Gbg skrev:Justerar man lagom tomgång när motorn är varmkörd dör den garanterat vid nästa kallstart. Det var bl a därför jag försedde min 1300 med en "farthållare" (BrakeAway Cruise Control). Nu kan jag låsa gashandtaget i det läge jag vill, och slipper joddla med tomgångsskruven beroende på hur varm eller kall motorn är. :mrgreen:
För övrigt håller jag med Bobby, man ska vara försiktig med att använda choken, bara en kort stund, helst inte alls. The plugs will be fouled.

OK, har bara provat choken 2 eller 3 gånger men jag lägger detta på minnet. Tack båda två.
Schassen

Re: Förändring i motorns rytm

Inlägg av Schassen »

Västerlanda skrev:Har det varit byte av luftfilter oxå??????
Kanske hade ett öppnare filter tidigare o nu sitter det ett orginal filter i :?: :?: :?:
Har det varit byte av luftfilter oxå?????? Svar ja!
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Förändring i motorns rytm

Inlägg av Nesse »

...servicegubbarna är alltid och pillar på tomgångsskruven. Choken har jag inte rört de senaste 5 åren, då sotar tändstiften bara. Ställde om lågfartsmunstycket ett 8-dels varv. för nåt år sedan och fick ner sotningsgraden på stiften. Kommer inte ihåg åt vilket håll jag skruvade, men hsun är en klippa på detta :-P...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar