Växellådsras!!!!!!!!

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Alienrider
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 jul 2008, 11:44
VTX-modell: VTX1800 Alien Edition
Ort: Moss Norge

Växellådsras!!!!!!!!

Inlägg av Alienrider »

Jaha, då står æven jag med en rasad låda :( I Oslo. Bara small nær jag gick ner från trean till tvåan på væg in i en korsning. Gick som tur vad bara i ca 20-25 och jækligt glad før att jag inte han ut på E6:an innan det gick åt skogen. Såg Skalman skrev om att det sulle gå till ca 25 000 kr och laga. Sura pengar! Blir till och riva sjælv tror jag och først kolla vad som gått snett. Går inte att flytta skiten alls. Bakhjulet helt låst oavsett om jag frikopplar eller ej. Dock går motorn runt nær jag frikopplar. Kænns som det skulle kunna va en axel som gått av med mina tidigare erfarenheter som crossåkare. Dær har man ju havererat en del :lol:

Vi får se vad framtiden bær i sitt skøte. Lær åter komma i denna fråga.
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Væxellådsras!!!!!!!!

Inlägg av Västerlanda »

Sorry Jörgen, lider med Dig :( :( :(

Michael
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Væxellådsras!!!!!!!!

Inlägg av Nesse »

Tråkigt som faan :-( Hoppas det löser sig kompis.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Væxellådsras!!!!!!!!

Inlägg av Raffe Gbg »

Stämmer in i medlidandekören. Men tur i oturen trots allt att det inte hände i 100 knyck, och att det är i slutet av säsongen. Nu har du hela vintern på dig att fixa lådan. Always look on the bright side of life ... :wink:
Kom på en sak... Honda har väl fem års garanti på motor och växellåda? Hur gammal är din hoj?
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 866
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Re: Væxellådsras!!!!!!!!

Inlägg av mattin »

Hej,
Aj f..n var surt. Undrar om lådorna är underdimensionerade eller om det bara är slumpen eller
måndags exemplar. Ingen monterings process är ju hundraprocentig. Hoppas det löser sig till nästa säsong !

/MATTIN
VTX1800F
Schassen

Re: Væxellådsras!!!!!!!!

Inlägg av Schassen »

Trist att höra, får mig dock att fundera på Hondas växellådor. Jag har hört en del i klubben nämna detta förut, bl.a. i Västervik. Tycker sådan här problematik borde fångas upp när hojarna genomgår en stor service. Är det bara Honda som har just detta problem eller är det avgränsat till Honda VTX och i så fall både 1300 och 1800? Eller är detta ett generellt problem för många olika märken hojar? Om det är ett typsikt Honda problem borde det väl vara i Hondas intresse att se till att man åtgärdar problemet vilket borde rimligtvis medföra nöjdare kunder som i sin tur fortsätter köpa Honda MC framför andra märken. Jag tror detta är tredje gången jag hör av problem med växellådan i förhållande till Honda VTX. Nu vet jag att Jörgens hoj är en 1800, vad de två andra var har jag emellertid ingen aning om. Har också hört att problem med växellådan når sin kritiska punkt när hojen har kört omkring 10 000 mil om jag inte har missuppfattat något. Rätta mig gärna om jag har fel.

Hoppas du får ordning på hojen så vi åter ses på vägarna nästa vår/sommar.
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Væxellådsras!!!!!!!!

Inlägg av Bobby »

Fan vad synd Jörgen. Håller tummarna för att det går att lösa billigt.
En rasad låda är riktigt illa.
:shock:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Alienrider
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 jul 2008, 11:44
VTX-modell: VTX1800 Alien Edition
Ort: Moss Norge

Re: Væxellådsras!!!!!!!!

Inlägg av Alienrider »

Finns nog ingen garanti før min del, ær ju en -02:a jag har. Och lådan tæcks inte av førsækringen som jag førstod nær jag snackade med bolaget igår så det blir att betala sjælv :(

Men det ska løsa sig, det gør saker alltid på nått sætt :lol:

Kommer med størsta sannolikhet få hojen till orre och få den fixad med hjælp av honom i vinter.
Leno

Re: Væxellådsras!!!!!!!!

Inlägg av Leno »

Hej Alienrider ! Lider med dig och ditt ras, jag är inte helt säker men jag har två kompisar som också haft låd ras de även de har -02:or ryktet säger att det finns någon svag länk i de lådorna.... lycka till med renoveringen
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Væxellådsras!!!!!!!!

Inlägg av Nesse »

Hoppas du inte måste byta för mycket prylar, kollade lite snabbt på Bikebandit.com -> om du måste byta allt så lär inte 15000 SEK stoppa
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Alienrider
Wannabe
Inlägg: 22
Blev medlem: 14 jul 2008, 11:44
VTX-modell: VTX1800 Alien Edition
Ort: Moss Norge

Re: Væxellådsras!!!!!!!!

Inlägg av Alienrider »

Man får ta smællen som den blir....vill ju inte stå utan hoj precis. Lær få svar på vad som gått snett nær det ær isærplockat. Nu ær den iallafall bærjad och står hos NAF hær i oslo på førvaring. Så får man løsa vidare transport senare under veckan till Orre eller hem till mig.
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Væxellådsras!!!!!!!!

Inlägg av Västerlanda »

Skulle vara intressant att veta vilken typ av olja som har använts vid dessa MKT TRÅKIGA v-låde ras :?: :?:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Væxellådsras!!!!!!!!

Inlägg av Raffe Gbg »

Jag pratade med Anton Bernhardsson, verkstadschef på Hondacenter i Göteborg och mycket ansedd mekaniker, och han hade aldrig hört talas om att det skulle vara något fel på lådorna i 1800 02:orna. Dom har sålt åtskilliga sådana hojar och aldrig haft någon kund med växellådsras på den modellen, eller ens hört talas om ett sådant ras. Så man kan nog utesluta att det skulle vara något konstruktionsfel. Men det är förstås en klen tröst när man står där med haveriet ...
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Væxellådsras!!!!!!!!

Inlägg av Gusten »

Raffe Gbg skrev:Jag pratade med Anton Bernhardsson, verkstadschef på Hondacenter i Göteborg och mycket ansedd mekaniker, och han hade aldrig hört talas om att det skulle vara något fel på lådorna i 1800 02:orna. Dom har sålt åtskilliga sådana hojar och aldrig haft någon kund med växellådsras på den modellen, eller ens hört talas om ett sådant ras. Så man kan nog utesluta att det skulle vara något konstruktionsfel. Men det är förstås en klen tröst när man står där med haveriet ...

Skönt att höra Raffe, min -02:a har gått 9400 mil men alltid fått dyr olja. Vet ej vad ni andra kört på för olja men jag kör på Shell Advance 175:-/liter om det kan bero på det.
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Væxellådsras!!!!!!!!

Inlägg av Orre »

Nu har jag kommit hem och fått Jörgens cykel i hus.
Så får vi bara öppna upp och se.
Mycket beklagligt! Men vi är väl optimister! -Allt går att fixa! :wink:

Skal hålla er uppdaterad på utvecklingen!

Ps) Gusten, jag kan sälja dig ännu dyrare Shell-olja om du vill!! :lol:
Bild
Skriv svar