Dags att byta bakdäcket

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Nesse »

Sergeant skrev:
Det finns väl ingen lag som säger att jag måste ha samma märke däck fram och bak, eller???????
... nope, men vägen mellan Kongsberg och Notodden åkte jag i fjol när det var blött, med Dunlopdäcken, och fick släpp både fram och bak, så jag tycker inte om Dunlop längre. Men på torr väg är det inga större problem med dem. Bara så du vet. Kolla även på Sporthoj.com, de kanske har nån koll på däck med bra fäste, kanske inte till våra hojar, men ändå...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Schassen »

Nesse skrev:
Sergeant skrev:
Det finns väl ingen lag som säger att jag måste ha samma märke däck fram och bak, eller???????
... nope, men vägen mellan Kongsberg och Notodden åkte jag i fjol när det var blött, med Dunlopdäcken, och fick släpp både fram och bak, så jag tycker inte om Dunlop längre. Men på torr väg är det inga större problem med dem. Bara så du vet. Kolla även på Sporthoj.com, de kanske har nån koll på däck med bra fäste, kanske inte till våra hojar, men ändå...
OK! Tack för alla förslag
Hasse-c
Senior adept
Inlägg: 234
Blev medlem: 03 dec 2007, 14:13
VTX-modell: VTX 1800 2007
Ort: Rottne

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Hasse-c »

Det kanske inte alltid som det är däckfabrikatet man ska skylla på dagens däck borde vara ganska väl testade i både vått ock torrt.
Vad jag har hört ska man vara väldigt försiktig när det precis börjar regna allra helst när det inte har regnat på en legäre tid. Då kan det bli glashalt på vägen, det var en MC förare som omkom i somras av det fenomenet vägen blev glashal flera mc åkare fick hjul släpp på samma vägsträcka, men dessa kom undan med en påminnelse att man borde ta det lugnt! :roll:
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 866
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av mattin »

Hej,

Ooops det var ju 1300 ni diskuterade. Sorry... Tanken var att ge schassen ett annat alternativ till Service ställe. Inget ont om Honda dock.

/Mattin
VTX1800F
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Nesse »

@Hasse-C. Jo det skiljer mycket på greppet på vått underlag mellan märkena. men visst är det som du säger, en liten skur på en dammig asfalt kan få det att bli snorhalt oavsett vilket däck man har... Jag kör på däck, gjorda för att klara regn, numera.

@Mattin - det var jag som var ouppmärksam bara när jag kommenterade sitt däck :-P
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Västerlanda »

Enl Sheriffen Nesse får Vi i forts skilja på inlägg gällande 1300 kontra 1800 :shock: :shock: '
Dessutom kan inlägg raderas av NGN ( ingen nämnd ), men samtidigt får vissa skriva Vad som helst :?: :?: :?:

Har IDAG tagit en liten dos av HUGGORMS´gift :lol: :lol: :lol:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Nesse »

Västerlanda skrev:...
Har IDAG tagit en liten dos av HUGGORMS´gift :lol: :lol: :lol:
Ingen lite dos tror jag... :shock: :lol:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Raffe Gbg »

nalle skrev:Kan rekomendera Metzeler ME880. Har det på min 1300. Är mycket nöjd
Går det däcket att montera utan modifiering av skärmen på en 1300 R? Och är det lagligt att ha den dimensionen? Jag har hört mycket gott om Metz 880 egenskaper, dock kan man inte räkna med att få ut lika lång körsträcka som t ex det hårdare Dunlop-däcket. Om jag är korrekt underrättad.
Och vad har du fram för att matcha Metz 880 bak på ett bra sätt?
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
nalle
Adept
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jul 2008, 09:52
VTX-modell: VTX 1800c-07
Ort: Huddinge Kör VTX 1800c röd 07

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av nalle »

Det går hur bra som hellst. Är ju 170/80-15 med vita sidor. Det föra som satt rullade 1500 mil. Fram sitter det ett Dunlop D404 WW med vita sidor. Metzeler gör inte däck med vita sidor fram längre. Men det funkar bra ändå.
Schassen

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Schassen »

Eftersom min service är "overdue" och jag har begränsat med tid på mig att få min service så köper jag antagligen ett bakdäck till min vtx på Sävedalens däck "denna gång". Nästa gång går jag väl förmodligen genom Internet.
Användarens profilbild
kapten
Mästare
Inlägg: 567
Blev medlem: 01 mar 2009, 08:01
VTX-modell: VTX1300S 2007
Ort: Strängnäs

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av kapten »

Bobby skrev:Jag rekommenderar bildäck bak. Bäst kontaktyta, räcker längre, är snyggare och kostar minst.
Har du originaldäck fram eller bak så säger jag bara BYT NU! Dem är rent av farliga när det är blött ute.
Kan du ge mej fabrikat dimention mm. Blev mäkta inponerad av det jag såg i Tönsberg och dess omgivningar av ditt backdäck.
kapten.
kapten och Mimmi
----------------------------------------------
Var glad att du lever det är många som inte är födda än.......

VTX 1300 -07 SVART
Schassen

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Schassen »

kapten skrev:
Bobby skrev:Jag rekommenderar bildäck bak. Bäst kontaktyta, räcker längre, är snyggare och kostar minst.
Har du originaldäck fram eller bak så säger jag bara BYT NU! Dem är rent av farliga när det är blött ute.
Kan du ge mej fabrikat dimention mm. Blev mäkta inponerad av det jag såg i Tönsberg och dess omgivningar av ditt backdäck.
kapten.
Tänk på att du lutar med hojen när du svänger, det är ju inte för intet att hojdäck tillverkas annorlunda än däck för bilar. Dessutom finns det ju breda däck för hojar också. Kolla med en Honda försäljare, de borde väl veta hur brett däck du kan montera bak på hojen. Personligen tycker jag att 1300:an har fel stuk för att ha riktigt breda däck bak eller fram. Standard är breda nog enligt min mening. Om du däremot kör en Hammer eller Vegas eller dylikt så ser ett brett bakdäck snyggt ut och framför allt ser det ju ut som om det passar hojen ur ett helhetsperspektiv. Detta är min uppfattning.
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Bobby »

Schassen skrev:
kapten skrev:
Bobby skrev:Jag rekommenderar bildäck bak. Bäst kontaktyta, räcker längre, är snyggare och kostar minst.
Har du originaldäck fram eller bak så säger jag bara BYT NU! Dem är rent av farliga när det är blött ute.
Kan du ge mej fabrikat dimention mm. Blev mäkta inponerad av det jag såg i Tönsberg och dess omgivningar av ditt backdäck.
kapten.
Tänk på att du lutar med hojen när du svänger, det är ju inte för intet att hojdäck tillverkas annorlunda än däck för bilar. Dessutom finns det ju breda däck för hojar också. Kolla med en Honda försäljare, de borde väl veta hur brett däck du kan montera bak på hojen. Personligen tycker jag att 1300:an har fel stuk för att ha riktigt breda däck bak eller fram. Standard är breda nog enligt min mening. Om du däremot kör en Hammer eller Vegas eller dylikt så ser ett brett bakdäck snyggt ut och framför allt ser det ju ut som om det passar hojen ur ett helhetsperspektiv. Detta är min uppfattning.
Jo, visst lutar en hoj när den svänger, helt riktigt. Jag har minst en dm grepp medan ett hojdäck har ett tändsticksplån till anlagsyta.
Jag ska kolla upp dimensionerna. Kolla in http://mcdarksiders.forumotion.com/f11-vtx-1300-tech om du vill veta mer om bildäck på hojar.

Bildäck är överdimensionerade för hojar. De klarar mycket mer åt alla håll och har mycket mer slityta. 8)
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Skriv svar