Dags att byta bakdäcket

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Schassen

Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Schassen »

När jag har pratad med flera av er i klubben har jag hört både positiva och negativa uppfattningar om olika däck. Nu skall min hoj snart in på service och däckbyte "bak" så då undrar jag om jag kan få lite förslag och varningar om vilka bakdäck som är bra, mindre bra och rent av skit. Förklara gärna varför ni anser att däcket ni rekommenderar eller varnar för har de styrkor/svagheter som ni hänvisar till. Vore bra om ni även kan föreslå bra återförsäljare med vettiga priser, Honda Center lär väl bli en av de dyrare men det är de som får göra servicen och byta däcket.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Nesse »

Som sagt, mina Bridgestone fungerar bra, se den andra tråden... Mitt råd är att du byter framdäck samtidigt. Vet du om slangen bak är bytt nån gång? Om den inte är det så kanske det är läge att köpa en ny dit.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
nalle
Adept
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jul 2008, 09:52
VTX-modell: VTX 1800c-07
Ort: Huddinge Kör VTX 1800c röd 07

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av nalle »

Kan rekomendera Metzeler ME880. Har det på min 1300. Är mycket nöjd
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 866
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av mattin »

Hej,
jag bytte framdäck innan flottsbro , vilket iof inte är det du frågar efter,men jag bytte hos Kenneths Mc service monterat och klart för 1400 spänn. Kenneth är ansedd att vara stans bästa MC verkstad , but opinions are like asses...everbody has one :)

/MATTIN
VTX1800F
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Raffe Gbg »

mattin skrev:Hej,
jag bytte framdäck innan flottsbro , vilket iof inte är det du frågar efter,men jag bytte hos Kenneths Mc service monterat och klart för 1400 spänn. Kenneth är ansedd att vara stans bästa MC verkstad , but opinions are like asses...everbody has one :)

/MATTIN
Skulle vara intressant att veta vilket däckfabrikat du valde. Och 1400 låter som ett mycket bra pris för ett däck, monterat och klart.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 866
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av mattin »

Bridgestone...............men Notera att det var FRAM.

/MATTIN
VTX1800F
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Raffe Gbg »

Det är noterat.. :-)
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Nesse »

mattin skrev:Bridgestone...............men Notera att det var FRAM.

/MATTIN
Bridgestone L 309 140/80 -17 TT 69H ???
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Schassen »

Nesse skrev:Som sagt, mina Bridgestone fungerar bra, se den andra tråden... Mitt råd är att du byter framdäck samtidigt. Vet du om slangen bak är bytt nån gång? Om den inte är det så kanske det är läge att köpa en ny dit.
Framdäcket som sitter på är ganska nytt, det har djupa och fina mönster och jag har bra grepp med det. Körytan på bakdäcket är dock rejält slitet och det är väl ganska vanligt på hojar från vad jag har förstått dvs. att bakdäcken sliter betydligt snabbare än fram och behöver därför bytas ca dubbelt så ofta eller har jag missuppfattat något?

Ut ifrån min bedömning är det inget fel på mitt framdäck men om du känner till andra aspekter som spelar roll i detta sammanhang som styrker din mening med att byta både fram och bak och som jag inte känner till vad skulle det vara i så fall?
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Nesse »

Egentligen inte, jag bytte fram ändå ville inte ha kvar Dunlop eftersom det inte var ett höjdardäck på våt asfalt på kurviga vägar i Norge förra sommaren (det hade nog utan vidare gått 600 mil till)... Sedan vet inte jag om det är så att man helst ska köpa däck som är "parade", dvs gjorda så att de fungerar bra ihop i förhållande till grepp på olika underlag, men jag kanske har fel...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Bobby »

Jag rekommenderar bildäck bak. Bäst kontaktyta, räcker längre, är snyggare och kostar minst.
Har du originaldäck fram eller bak så säger jag bara BYT NU! Dem är rent av farliga när det är blött ute.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 866
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av mattin »

Hej,

Däcket heter 130/70R18G70963HTLGL

Kom ihåg att jag har en F

/MATTIN
VTX1800F
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Nesse »

mattin skrev:Hej,

Däcket heter 130/70R18G70963HTLGL

Kom ihåg att jag har en F

/MATTIN
Ja naturligtvis, det kom en 1800 med i snacket helt plötsligt :lol:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Schassen »

Nesse skrev:Egentligen inte, jag bytte fram ändå ville inte ha kvar Dunlop eftersom det inte var ett höjdardäck på våt asfalt på kurviga vägar i Norge förra sommaren (det hade nog utan vidare gått 600 mil till)... Sedan vet inte jag om det är så att man helst ska köpa däck som är "parade", dvs gjorda så att de fungerar bra ihop i förhållande till grepp på olika underlag, men jag kanske har fel...
Det finns väl ingen lag som säger att jag måste ha samma märke däck fram och bak, eller???????
Schassen

Re: Dags att byta bakdäcket

Inlägg av Schassen »

Bobby skrev:Jag rekommenderar bildäck bak. Bäst kontaktyta, räcker längre, är snyggare och kostar minst.
Har du originaldäck fram eller bak så säger jag bara BYT NU! Dem är rent av farliga när det är blött ute.
Nej originaldäck är det troligtvis inte eftersom hojen är nu sju år gammal och fästet jag får med dem är jag nöjd med bortsett från på grus - men det vet du ju hur fort jag kör på grus... eller hur Bobby :oops:
Skriv svar