O2-eliminator? (PCIII)

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

JoakimO

O2-eliminator? (PCIII)

Inlägg av JoakimO »

Har försökt hitta något vettigt om detta men här verkar google gå bet...

Varför kopplar man ur syresensorn? (eller rättare sagt - lura hojens ECU att den alltid är lambda=1)
Vad jag förstår gör det bara att man kan mappa området mellan 0-30% trottel?
Förstår inte varför man skulle vilja koppla bort den utmärkta lambda-regleringen i detta intervall? på 0-30% gas ligger man ju bara och cruisar och då är ju lambda=1 optimalt på alla sätt och vis? Eller? Har jag missat något nu igen? :D
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: O2-eliminator? (PCIII)

Inlägg av snake »

PC-III kan inte reglera efter lambda. Den har en "fast" map. Dvs. den använder andra sensorer, tex. varvtal, trottelposition, vacuum (MAP), etc och bygger upp en multidimensionell matris där den snabbt slår upp mängden bränsle som ska sprutas in i varje situation. Fördelen med detta är att du verkligen kan maxa ur motorn för varje tänkbart varvtal och last. Blandningen anpassas därför därefter. Nackdelen är att den inte kan anpassa sig lika effektivt till nya förhållanden, tex. om du byter luftburk eller om du kör på annan bensin.

Med lambda-reglering så mäter den förbränningens effektivitet. Vid 14.7 i förhållande mellan bensin och luft så anses förbränningen vara optimal, dvs. det blir varken luft eller oförbränd bensin kvar. Bara härliga avgaser. Det mäter lambda-sonden. Vid 14.7 är alltså lamda=1. Lamdareglering är mer miljövänligt efter förbränningen är optimal, men effekten optimeras inte. Dock anpassar sig ett lamda-system (kallas closed-loop eftersom det finns återkoppling i reglersystemet) efter nya förhållanden, t.ex. nytt avgassystem, ny luftburk etc.

Precis som du beskriver så borde man köra en kombination av de två, dvs. köra lambdareglering vid cruise och sedan en fast map när rullen får jobba. Power Commander är ju en USA-produkt och 90% av alla USA-hojar saknar lambda-sond. Endast de som säljs i kalifornien har en lambdasond. Jag antar att Powercommandet valt en billigare lösning i detta läge än att ta fram en dyrare produkt för en mindre marknad. Dessutom vill man inte att ECU (Cykelns dator) ska lägga sig i Power Commandens "beslut" om rätt bränslemängd. Bättre då att motorcykelsn egen datorn tror att lambda = 1, dvs. utsignalen är förutsägbar och Power Commanden har lättare att korrigera pulserna till insprutningen enligt eget tycke och smak. Lambda-sonden kan ju inte bara plockas bort eftersom det skulle ge en felkod i datorn och FI-lampan skulle börja lysa.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
JoakimO

Re: O2-eliminator? (PCIII)

Inlägg av JoakimO »

Oj Snake, det var en lång utläggning :D

Kanske skrev lite oklart. Jag har koll på det mesta du skrev då jag hållt på med mappning av hondabilar ett bra tag, men just hur PCIII fungerar är nytt för mig :)

Vad jag förstått så om man har syresensorn inkopplad så fungerar PCIII-mappen för alla trottel-lägen över 30%, men under 30% så reglerar ECU till 14.7?

Eller menar du att om man har syresensorn i så tillåter inte ECU någon justering alls av bränslemappen?
JoakimO

Re: O2-eliminator? (PCIII)

Inlägg av JoakimO »

JoakimO skrev: Vad jag förstått så om man har syresensorn inkopplad så fungerar PCIII-mappen för alla trottel-lägen över 30%, men under 30% så reglerar ECU till 14.7?

Eller menar du att om man har syresensorn i så tillåter inte ECU någon justering alls av bränslemappen?
Ingen? :)
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: O2-eliminator? (PCIII)

Inlägg av snake »

Power Commander skriver på sin hemsida:

Kod: Markera allt

Currently the Power Commander does NOT override the closed loop area on European Models.
Det betyder ju precis som du säger att closed-loop fungerar vid cruise!
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
JoakimO

Re: O2-eliminator? (PCIII)

Inlägg av JoakimO »

Låter ju bra. Vart lite tveksam då många verkar köra med O2-eliminatorn installerad. Förstår inte riktigt varför man gör det på en gat-hoj om PCIII fungerar utanför closed-loop området. Kan ju inte bli bättre än 14.7 vid cruise imo :)
Schassen

Re: O2-eliminator? (PCIII)

Inlägg av Schassen »

Detta får jag plugga (än så länge överkurs för mig)
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: O2-eliminator? (PCIII)

Inlägg av Nesse »

Skippa det Schassen, vi har förgasare och slipper tjafs med mappning å skit ;-)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar