Motorn skjuter

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
birdie
Oinvigd mästare
Inlägg: 378
Blev medlem: 11 okt 2005, 14:22
VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Motorn skjuter

Inlägg av birdie »

Lustigkurrar :lol: ,
Har gjort en liten justering i PowerCommandern, så att den får lite mer bensin i det lägre registret.
Visst förekommer det en och annan avgasknall ändå, men glöm inte att det är en stor motor och ett avgassystem (Vance & Hines Big Shots) som dämpar minimalt. Jag gissar på att det förekommer lite avgasknallar för alla, men hörs knappt om man t ex har originaldämparen som dämpar rätt bra.

Trevlig midsommar, med eller utan avgasknallar!

/birdie
Never up - never in!
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Motorn skjuter

Inlägg av Geronimo »

Sist omgång hojen började skjuta var när vi var på Gotland. Där fanns det 99-oktanig soppa på mackarna samt V-power som jag även provade.
Nu har jag kört ca 200 mil efter tändstiftsbyte. Tankade V-power häromdagen och hojen började skjuta lite igen. Även tjejens hoj (i.o.f.s en HD) började oxå skjuta efter samma tanktillfälle och med V-power ???!!!

Rent logiskt tycker jag det borde va tvärtom, att motorn tänder bättre med högoktanig soppa eller är det så att mappningen är gjord med 95 och där trivs den bäst?
Low, long and fat
Larsa
Wannabe
Inlägg: 82
Blev medlem: 16 apr 2010, 17:21
VTX-modell: vtx 1800, 2005
Ort: Sandviken

Re: Motorn skjuter

Inlägg av Larsa »

Personligen har jag fått en eldkastare efter att jag bytt system?!
Bytte från V&H bigshot till ett Muzzy.
Polarna sa att jag skickade halvmeters blå lågor ur burken....
Va gör jag för fel? :twisted:
VTX1800 -05
Graphite Gray
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Motorn skjuter

Inlägg av Geronimo »

Verkar ju som det är olika motstånd i de olika systemen och att hojen bör mappas om efter bytet. Fått höra att den är inställt för "magert" när den skjuter.
När stiften paja vet jag också att det slog eldslågor ur röret.
Low, long and fat
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Re: Motorn skjuter

Inlägg av Hsun »

Utan att veta :shock: :shock: :shock:
Men det verkar som att förbränningen inte är klar när ventilen öppnar för att skicka ut avgaserna, förbränningen forsätter då i avgassystemet med smällar och eldslåger som följd.
Det kan bero på ett stift (det finns ju 2 st/cyl) med dålig funktion.
Kanske luftfiltret sitter igen så inte tillräckligt med luft kommer in till förbränningen.
Prata med någon verkstadsmekaniker för säkerhetsskull, har man otur kanske avgasventilen bränns och inte håller tätt sedan.
Hoppas ni får till det här vi är ju mitt inne i hojsäsongen.
Hsun-1800 röd så klart.
Schassen

Re: Motorn skjuter

Inlägg av Schassen »

Nu när jag har just haft min stora service dök det ju upp några problem, ett av problemen är lösta tack vare gott förslag från Raffe. Idag kom jag hem från en vecka i Värnamo och eftersom klimatet har varit drastiskt kallare körde jag bil. Men när jag kom hem startade jag upp hojen och lät den gå varm. Efter att den hade kört på tomgång i ca fem minuter märkte jag att det började knalla i avgasrören dock inte när jag ökade eller släppte på gasen. Alla väsentliga delar är bytta (se mitt inlägg servicen svart på vitt). Alltså, jag hör knallar när hojen kör på tomgång inte annars... hittills...

Förslag till åtgärd? För snålt inställt?

Har också en fråga angående tidigare inlägg i denna tråd nämligen ett ord som jag inte förstår innebörden av dvs. "mappning/ommappning", vad är det ni syftar till när ni använder detta ord i detta sammanhang?
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Motorn skjuter

Inlägg av Nesse »

En 1800 måste ha en massa elektronik för att fungera, det behöver inte våra 1300, så det där med ommappning behöver vi inte bry oss om... :-).

Hur menar du med knallar när den går på tomgång... har du lågt varvtal så att den knappt går?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Motorn skjuter

Inlägg av Schassen »

När den är kall så är det ju ganska lågt varvtal men det märker jag ju att varvtalet ökar när motorn blir varm. Det jag syftar till är att i processen från att motorn är kall till att den värmer upp så hör jag hur det knallar i avgassystemet dvs. det låter pang pang med jämna mellanrum. Drar jag på gasen försvinner knall ljudet och inte heller kommer tillbaka när motorn varvar ner efter att jag har släpt på gasen utan det händer först när motorn är åter i tomgångsläge utan att jag påverkar varvtalet manuellt. Hänger du med på vad jag försöker säga?
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Motorn skjuter

Inlägg av Nesse »

ok, är det som den eftertänder i avgasröret? För fett inställd kanske? choken intryckt helt?
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Motorn skjuter

Inlägg av Schassen »

Med 99,9% säkerhet, ja men jag skall kolla det imorgon. Skall ändå kanske ta ut hojen om vädret tillåter och köra å möta vänner till Lilian 1/2-vägs. Kanske årets sista tur.
Skriv svar