Oljeläckage gaffelben

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Oljeläckage gaffelben

Inlägg av Geronimo »

Det kommer en del olja från bägge gaffelbenen. Torkar av och när jag trycker ner gaffeln så blir det direkt en olje/smutskant där gaffeln vänt. Har t.o.m blivit små pölar i ett utrymme på underbenen.
Är det packboxarna som gått mån tro? Hur mycke olja ryms det egentligen i varje ben? Hur påverkas köregenskaperna om det är för lite olja?
Hojen har "vilat" hela vintern med framhjulet i luften, dvs gaffeln har varit obelastad.

Tony
Low, long and fat
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Oljeläckage gaffelben

Inlägg av Västerlanda »

Senast redigerad av Västerlanda den 10 maj 2010, 04:33, redigerad totalt 1 gånger.
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Oljeläckage gaffelben

Inlägg av Orre »

Jodå. Det är packboxarna som tagit slut...
Damm och skit smyger sig emellan och skrapar upp, och så torkar dom helt enkelt ut med tiden..
Olika oljemängd och för lite olja gör så klart cykeln mindre exakt att hantera, och man kan få sig överraskningar när man absolut inte önskar!... :shock:
Men det som nog är allra mest prekärt, är ju att du riskerar att få olja på skivorna och däcket!! :shock: :shock: :shock:

Bara att krypa till korset och byta! Det är inte så jäkla komplicerat, men det tar ju en kväll!
Här är manualen.
Har du inte progressiva fjädrar i, så passa på att byta nu! :wink:

Det ryms ca. 7-8dl. gaffelolja i varje ben. Det är viktigt att det är exakt lika mycket i bägge. För att få det exakt mäter man från toppen av gaffelbenet ner till oljan. (101mm.)
(Gaffelolja har för övrigt den samma egenskapen som bromsolja, att den kan "ta till sig" vatten, vilket betyder att den blir ut-tjänad över tid! Den skal/bör alltså bytas helst vartannat år!...)
Med att välja viskositet väljer du hur "snabbt" gaffeln rör sig. Högre tal = tjockare olja = långsammare gaffel-rörelser. Original är 10W. Det är antagligen helt fint för de flesta!

Lossna på topp-muttern innan du tar benen av cykeln! -Så slipper du sätta benet i skruvstickan bara för det.

Ibland vill det inre "röret" bli med runt när man ska skruva av bulten i botten. Då är en mutter-dragare med slag fin att ha!

När du har tagit bort lås-ringen innanför damm-förseglingen/skraparen så slår du bara ut den gamla packboxen med hjälp av det inre gaffelbenet.

Sätt en plastpåse/bit plast över ändan på gaffelbenet och fetta inn innan du trär på den nya packboxen, så slipper du förstöra den mot dom skarpa kanterna!

Special-verktyget för att slå packboxen på plats är absolut något man önskar sig, men det går fint med t.ex. två trubbiga dorn. Håll en på varje sida benet och försök att slå/pressa packboxen så rakt ner du kan!
OBS! Var försiktig så du inte repar gaffelbenet!!! -Och så du inte förstör din nya packbox! :o

Det är viktigt att du "pumpar" x antal gånger så att du är helt säker på att oljan är fördelad, och så låter gaffelbenet stå en stund så att all luft hinner stiga till ytan innan du monterar ihop det hela!

--

Antagligen har dina packboxar rätt och slätt torkat ut, men om det ligger skit emellan och gör att dom inte tätar, kan du ju prova detta tricket. (Som en tillfällig nödlösning)

Pilla av skraparen/dammtätningen med en flat mejsel.
Ta ett bladmått, typ 0,20 mm. och stick upp mellan gaffelbenet och packboxen.
För det lite försiktigt upp och ner runt hela benet, så att det läcker ut lite olja hela vägen runt.
Med lite tur tar den läckande oljan med sig den smuts som ev. är orsak till att det är otätt!
Som sagt så är det antagligen inte detta som är orsaken på denna typ av cykel (Du kör väl inte så mycket off-road!?) :P Men det kan ju va värt att pröva! :wink:

Lycka till! 8)

Orre
Bild
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: Oljeläckage gaffelben

Inlägg av Västerlanda »

Läste om detta med bladmått på USA forumet. Ett bladmått kanske är lite vasst att använda i en torr o sliten packbox :?: :?:
Någon föreslog att använda 35mm film, elller dyl istället 8) 8)
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
Dosan
Senior adept
Inlägg: 232
Blev medlem: 28 aug 2009, 19:42
VTX-modell: 1800, -05 Svart !
Ort: Sandviken

Re: Oljeläckage gaffelben

Inlägg av Dosan »

Har kört bladmåttsvarianten ett antal gånger på cross och endurocyklar, och det har alltid funkat.
Som sagt ett tunnt bladmått som man drar upp och ner runt hela benet samtidigt som jag har sprutat upp 556 el. dyl. så den ev. skiten rinner ner.

Vad gäller minskad oljemängd i benen så är det så marginellt i sammanhanget så det kvittar nog.
En cl. ser ju mycket ut, och hur mycket går det i, 700 ??

M.a.o värt att pröva innan du börjar riva tycker jag.
Pengar har inget värde förrän man köpt en VTX för dom !
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Re: Oljeläckage gaffelben

Inlägg av Geronimo »

Hittade en sprängskiss på det hela och blev smått nervös. :) Tror inte det är nåt för mej, inte ens med din kanonbeskrivning Orre :? Har bokat tid för mina ben hos en firma för byte av packboxar och eventuellt fjädrar.

Grejen är så här;
När jag rejkade min gaffelkrona för 3 år sedan så bytte jag samtidigt till progressiva fjädrar. Jag hade oxå läst några som bytt till den storlek som är för GoldWing, dvs några cm längre, vilket skulle trycka ut min gaffel 2-3cm och därmed kompensera höjden lite på framdelen hoj efter rejken.
Resultatet av det hela blev lite wobbel i högre farter, vilket toligtvis är en följd av rejken då försprånget ändras. (Har iofs pratat med andra som rejkat 6 grader och som inte märkt några såna tendenser alls)
I år har det läckt ut en del olja och jag har nu fått ännu mer tendens till wobbel. Minskade mängden olja är det enda jag kan tänka mej har förändrats sen i höstas och som jag kan förmoda påverka styrningen
Funderar därför att samtidigt med packboxbytet byta tillbaka till orginalfjädrarna.

Och nu är det vår och då ska man inte hålla på med sånt här :evil:

Tony
Low, long and fat
Skriv svar