Kan man använda detta Dunlop däck?

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Kan man använda detta Dunlop däck?

Inlägg av Bobby »

Hej allihopa!
Har tillfälle att köpa ett billigt däck och undrar om jag kan använda den på min 1300S där fram?
Det är ett Dunlop Arrowmax 140/80-17.
Rätt dimension och mönstret känns igen men när jag kollar på Däckonline så står det Bakdäck på den. Vad är skillnaden egentligen? Kan jag sätta en sån fram? Gör det skillnad om jag har slang eller inte?

Däck är jag ganska novis inom så hjälp mig om ni kan mer, snälla!
8) 8) 8) 8)
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kan man använda detta Dunlop däck?

Inlägg av Nesse »

Har ingen aning om du kan köra med den fram. Däcken brukar vara "parade" så att fram och bakdäck matchar varandra när det gäller vägegenskaper etc.

En annan grej är att vissa däck är gjorda för slang, dessa kan/ska man inte köra med utan att ha slang. Tvärt om fungerar, alltså att ett däck gjort för att köras utan slang kan man ha slang till...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Kan man använda detta Dunlop däck?

Inlägg av Bobby »

Ok, då är jag säkrad vad gäller slangdelen iaf. Men kan man sätta ett bakdäck fram? Trots allt så tänkte jag sätta ett bildäck bak så matchningen kvittar.
Känner spontant att det inte borde vara någon skillnad på uppbyggnaden. Skulle vara att vattenavrinning skulle vara bättre fram kanske? Eller att framdäck klarar mer tyngd?
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Kan man använda detta Dunlop däck?

Inlägg av Orre »

Tjena Bobby!

Skulle inte va nå't problem!
Det enda i så fall är när jag kollar på "Arrow" däcket på Dunops site, är att dom rekommenderar 3,5 tum fälg...
Du kan altså få problemer med att få däcket "helt ut" på fälgen. (Fast jag tror inte det skal va nåt problem)

I vått väglag vill man ju att framdäcket speciellt skal ha gott mönster, men jag ser att detta däcket faktiskt har djupare mönster än orginaldäcket.

Kör på!
Det är väl bara att byta om det inte blir bra! -Du får det ju så billigt ändå!?... :lol:
Bild
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Kan man använda detta Dunlop däck?

Inlägg av Bobby »

Låter ju bra isf!
Tack för hjälpen. Det är en auktion egentligen så jag får se vad det landar på. Billigare än att köpa i affär iaf.
:P :P :P :P :P :P
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Kan man använda detta Dunlop däck?

Inlägg av Nesse »

Och eftersom du ska byta däck fram så behöver du en innerslang? ...som jag råkar ha några över av? special price for you my friend!
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Kan man använda detta Dunlop däck?

Inlägg av Bobby »

Hehe, du får gärna paxa en med förbehåll att jag kanske inte behöver den. Har ju köpt medel för att göra både fram och bakdäck slanglösa. :twisted:

Däcket kom idag och kostade mig 700kr. Det tycker jag är ok. Kostar 1250kr på däckonline.se så det känns som en bra deal!
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Skriv svar