Hur enklast rengöra ekerfälgar?

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hur enklast rengöra ekerfälgar?

Inlägg av Nesse »

Raffe Gbg skrev:... och jag menade den här.. någon här som provat den?

http://www.wildwheels.se/mothers.htm
Ha ha, tack Raffe. Tror jag ska testa den, och fungerar inte den så får man börja fundera på salpetersyra eller nåt igen... :shock:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Re: Hur enklast rengöra ekerfälgar?

Inlägg av Bobby »

aha, nu fattar jag. Det var den raffe länkade som jag menade. De använder den mycket i usa till att polera. Går ej att slipa med tyvärr men till fälgar verkar den toppen.
Själv undrar jag över livslängden. Den är som sagt rätt dyr.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hur enklast rengöra ekerfälgar?

Inlägg av Nesse »

Nu får vi se om Wheel Mist® Chrome/Wire är så bra som de säger. Beställde hem en flaska idag. En lat man är beredd att betala väldigt mycket pengar för att slippa slita med att rengöra ekrar :-P
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Hur enklast rengöra ekerfälgar?

Inlägg av Raffe Gbg »

Nesse skrev:Nu får vi se om Wheel Mist® Chrome/Wire är så bra som de säger. Beställde hem en flaska idag. En lat man är beredd att betala väldigt mycket pengar för att slippa slita med att rengöra ekrar :-P
Ska bli spännande att få veta om ditt dundermedel duger till nåt. Ekerputs är PITA.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hur enklast rengöra ekerfälgar?

Inlägg av Nesse »

Vet inte riktigt om jag kan rekommendera detta än. Det tar helt klart bort smutsen, men jag känner mig lite osäker på om ekrarna blir missfärgade. Testade på några ekrar där smutsen lossnade, en del i alla fall som jag inte fått loss tidigare. Ska köra på en sväng till i morgon. Tog det säkra före det osäkra och sköljde ganska raskt med mycket vatten för att inte riskera några fula ekrar... Men som sagt, det verkar lovande, men med reservation för missfärgade ekrar (och vad är det då för vits med att ha rena ekrar?). I fortsättningen ska jag hur som helst sköta om mina ekrar mellan turerna, eller leja XY med en flaska whiskey...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Hur enklast rengöra ekerfälgar?

Inlägg av snake »

Prova Yes Powerspray. Jag kör det på missfärgningar på avgassystemet osv och det fungerar utmärkt. Det är som en seg genomskinlig spray, men tar bort smutsen i ett nafs. Har kört det i ett år och har inte sett några biverkningar i from av missfärgningar etc.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
XY
Guru prospect
Inlägg: 1145
Blev medlem: 08 maj 2006, 12:49
VTX-modell: Tidigare VTX 1800C, 2006
Ort: Älvsjö

Re: Hur enklast rengöra ekerfälgar?

Inlägg av XY »

Nesse skrev:Vet inte riktigt om jag kan rekommendera detta än. Det tar helt klart bort smutsen, men jag känner mig lite osäker på om ekrarna blir missfärgade. Testade på några ekrar där smutsen lossnade, en del i alla fall som jag inte fått loss tidigare. Ska köra på en sväng till i morgon. Tog det säkra före det osäkra och sköljde ganska raskt med mycket vatten för att inte riskera några fula ekrar... Men som sagt, det verkar lovande, men med reservation för missfärgade ekrar (och vad är det då för vits med att ha rena ekrar?). I fortsättningen ska jag hur som helst sköta om mina ekrar mellan turerna, eller leja XY med en flaska whiskey...
Måste vara bra whisky annan missfärgar den också.... 8)
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Hur enklast rengöra ekerfälgar?

Inlägg av Toolbox »

XY skrev:
Nesse skrev:Vet inte riktigt om jag kan rekommendera detta än. Det tar helt klart bort smutsen, men jag känner mig lite osäker på om ekrarna blir missfärgade. Testade på några ekrar där smutsen lossnade, en del i alla fall som jag inte fått loss tidigare. Ska köra på en sväng till i morgon. Tog det säkra före det osäkra och sköljde ganska raskt med mycket vatten för att inte riskera några fula ekrar... Men som sagt, det verkar lovande, men med reservation för missfärgade ekrar (och vad är det då för vits med att ha rena ekrar?). I fortsättningen ska jag hur som helst sköta om mina ekrar mellan turerna, eller leja XY med en flaska whiskey...
Måste vara bra whisky annan missfärgar den också.... 8)

FEL FEL FEL för mycket whisky missfärgar :twisted:
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hur enklast rengöra ekerfälgar?

Inlägg av Nesse »

snake skrev:Prova Yes Powerspray. Jag kör det på missfärgningar på avgassystemet osv och det fungerar utmärkt. Det är som en seg genomskinlig spray, men tar bort smutsen i ett nafs. Har kört det i ett år och har inte sett några biverkningar i from av missfärgningar etc.
Du sprayar på och sedan sköljer av med vatten? Högtryck? Hink?

Fick i allafall rent ekrarna med "mammas" grejer, men som sagt en efterbehandling krävs för att få ekrarna att skina... å då är vi där igen med putsande och gnoende :-P... någon som har tips om något "fastshine" (fortfarande djävligt lat). Denna fungerar jättebra på kromen också...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Hur enklast rengöra ekerfälgar?

Inlägg av snake »

Jag sprayar på Yes Powerspray. Sedan sköljer jag bort det med en slang och svampar lite. Ej högtryck. Sedan tvättar jag med bilschampo och svamp som vanligt. Var försiktigt så det inte kommer på lacken, för Yes Powerspray är starkt. Tror inte att det skadar lacken, men har inte provat.

Goglade lite. Det är fler som upptäckt styrkan i Yes Powerspray!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... action=new
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Skriv svar