vibbrerar i fotpinnarna?

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Jack

vibbrerar i fotpinnarna?

Inlägg av Jack »

Hej på er alla!

undrar om någon har kännt samma ?
Har en 06 VTX 1800 600mil som har börjat ge ifrån sig konstiga vibbrationer i fotpinnarna
när man ligger i ca 100-120 kmt.
Dessa vibbar är upplevs som väldigt högfrekventa samt av metal karaktär., det skär i hela kroppen.
Vänliga hälsningar från sveriges framsida(Malmö)
Stefan
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: vibbrerar i fotpinnarna?

Inlägg av Nesse »

Är det vid den specifika hastigheten eller vid ett specifikt varvtal? om det är hastigheten kan det kanske vara obalans i något hjul, men troligare är väl attt det uppkommer vid ett speciellt varvtal. Min 1300 vibrerar extra mycket runt varvtalet på 5:an i ca 90 km/h, bl a backspeglarna vibrerar då och visar inte mycket vettigt bakåt...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Jack

Re: vibbrerar i fotpinnarna?

Inlägg av Jack »

hej
Det är på 5:ans växel som vibbarna kommer, samt så upplever jag ett metaliskt ljud
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: vibbrerar i fotpinnarna?

Inlägg av Nesse »

Du tror inte det är så att du har obalans i något hjul och det i sin tur får något att vibrera så att det rasslar metalliskt? Jag har i övrigt inga fler ideer just nu, men folket med 1800 kanske har...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Micke F

Re: vibbrerar i fotpinnarna?

Inlägg av Micke F »

Ja har oxå det, men för att känna det måste jag svänga lite. Värst om jag har passagerare. Tycker mitt ljud låter som ett hjullager, misstänker bakväxeln. Har frågat på Bike i Trollhättan men dom känner inte igen det. Ska dit vid tillfälle så ska dom provköra hojen. Men det vibbrerar tydligt i fotpinnarna
Skriv svar