Bromsslangar

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Sanell

Inlägg av Sanell »

Just precis, kardanen är begränsningen. Genom att modifiera/vidga orig.svingen så kan man få in ett 250-däck utan att flytta kardanen, blir lite tajt med sido marginalerna. Ska man ha bredare än så måste man flytta ut kardanen. Finns några olika sätt att göra detta på tex. vinkla om den med ett extra knutkors vilket egentligen inte är något bra sätt eftersom det påverkar hållfastheten och lätt ger obalans och vibrationer. Ett annat sätt är att flytta hela motorn i sidled dvs. offseta den, detta sätt används av ArizonaPhats i deras VTX 280-kit, http://www.arizonaphats.com/wst_page3.html Jag har själv gjort på ett tredje sätt men jag vill inte avslöja hur :lol: Det viktiga i sammanhanget är att inte offseta bakhjulet för mycket för detta påverkar direkt körbarheten. Thunderbike i Tyskland har kommit fram till följande: offset med 0-5mm=Inte märkbart, 5-10mm=Märkbart men körbart, 10- =Inte körbart. Mitt 260 bygge förutsätter att inte offseta bakhjulet, fast det är tveksamt om marginalerna till kardanen blir tillräckliga. Men jag har alternativet att köra med en öppen kardanaxel, har tidigare gjort ett sådant bygge på en Intruder 1400 http://www.hellhopp.pp.se/vs1400.htm titta noga på bild 6.

Jag gillar skarpt customhojar med breda bakdäck men jag har polare som inte alls tycker det är snyggt. VTX 1800 är en mäktig hoj och för att komma riktigt till sin rätt så tycker jag den behöver en fet sula, tyvärr så glömde Honda detta vid designen. Men visst finns det en gräns på hur brett det ska vara för att vara snyggt och praktiskt.
Sanell

Inlägg av Sanell »

Har idag hjälpt en polare montera ett kit med Goodridge SS slangar på hans HD RoadKing. Han köpte ett kit i USA tillverkat för sin hoj och man tycker ju då att slangarna ska vara i linje med nipplarna. Men vi fick vrida bromsslangarna så de stod åt alla håll och kanter för att få en bra montering. Han var till sist så besviken att han ville sätta tillbaka originalslangarna igen. Själva slangen verkade vara densamma som i min Galfer sats men han hade helt andra kopplingar. Jag hade inga som helst problem med konstigt vridna slangar.
Skalman
Styrelsemedlem
Inlägg: 124
Blev medlem: 23 okt 2005, 18:47
VTX-modell: Honda VTX 1800
Ort: Gävle, VTX 1800. 02. Svart

Avslutat

Inlägg av Skalman »

Hej grabbar. Tack för alla inlägg för att göra mig behjälplig i att få fram stålomspunna bromsslangar. nu mynnade detta ut i helt andra inägg som inte har med ämnet att göra, ni kan fortsätta med det. Jag lägger ner detta då jag ev. får hjälp av en lokalt kunnig tillverkare.

Vi ses i Falun :D

Kartan/ Skalman
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

snake skrev:Kan vi få en bild med de nya slangarna monterade snart? Jag är nyfiken på hur resultatet blev.
Samma här...

En fråga..
Ni som bytt till stålomspunnet, har ni kvar "kombi systemet" dvs fotbromsen påverkar även fram?

Har ni bytt "runt om" och iså fall hur löste ni "bryggningen" mellan fram/bakborms, höger/vänster skiva etc?
Kanske formulerar mig luddigt men jag hoppas ni fattar...

Lite bilder på problemlösningar vore toppen!!
Änn så länge "plastslangs"
//Knodden
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

SS

Inlägg av Ryssen »

Tja
Bryggningen är väl det enda problemet jag hadde.
Är inte helt nöjd tyvärr
Men hoppas att jag får fatt på rätt kopplingar i USA till vintern. Så får jag göra om det då
Här i Norrlandshelvete är hoj servicen man inte får rent ut sagt bedrövlig
men så går ju handlarna i kk i parti och minut.
Mvh Ryssen :D
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re: SS

Inlägg av Knodden »

Ryssen skrev:Tja
Bryggningen är väl det enda problemet jag hadde.
Är inte helt nöjd tyvärr
Men hoppas att jag får fatt på rätt kopplingar i USA till vintern. Så får jag göra om det då
Mvh Ryssen :D
Kan det vara "värt" att köpa orginal "bryggorna" och göra egna kopplingar?
På detta sätt så sitter sakerna på plats och ser "orginal" ut...
samt att man förhoppningsvis en bra funktion..
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1011
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Inlägg av MC »

Hallå där :!: ofta stöter man på problems när man ska göra något special. Jag fick sätta slang hela vägen till kopplingen. Det finns ingen som kan skarva på ett rör som original. (vad Jag vet) Broms drog Jag slang ner till framhjulet på båda sidor. Bara att sätta en T-koppling under gaffelkronan (Jag kosta på rostfria kopplingar=Dyra men Bra) Sen kom det problematiska in med returen. :shock: Som är en hel bit med rör å´slang m.m. detta fick vara tills vidare för min del. Jag var så illa tvungen att byta då dom snåla :twisted: på Honda skickat med för kort slang när Jag bytte "roder" (Har över metern mellan armarna nu :lol: )
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

MC skrev:Hallå där :!: ofta stöter man på problems när man ska göra något special. Jag fick sätta slang hela vägen till kopplingen. Det finns ingen som kan skarva på ett rör som original. (vad Jag vet) Broms drog Jag slang ner till framhjulet på båda sidor. Bara att sätta en T-koppling under gaffelkronan (Jag kosta på rostfria kopplingar=Dyra men Bra) Sen kom det problematiska in med returen. :shock: Som är en hel bit med rör å´slang m.m. detta fick vara tills vidare för min del.
Returen?
Är det möjligen slangen/arna från fotbromsen du menar?
Har du bilder på hur det ser ut tro?

Min tanke är att det skall se så orginal ut som det går fast MED stålomspunnet.
DVS två slangar på var sida om gaffeln med en "brygga mellan"
Jag har börjat kolla lite på olika tillverkare av slangar och kopplingar men inte hittat så mycket. Har ni tips på länkar är det toppen!

// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1011
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Inlägg av MC »

Knodden skrev:
MC skrev:Hallå där :!: ofta stöter man på problems när man ska göra något special. Jag fick sätta slang hela vägen till kopplingen. Det finns ingen som kan skarva på ett rör som original. (vad Jag vet) Broms drog Jag slang ner till framhjulet på båda sidor. Bara att sätta en T-koppling under gaffelkronan (Jag kosta på rostfria kopplingar=Dyra men Bra) Sen kom det problematiska in med returen. :shock: Som är en hel bit med rör å´slang m.m. detta fick vara tills vidare för min del.
Returen?
Är det möjligen slangen/arna från fotbromsen du menar?
Har du bilder på hur det ser ut tro?

Min tanke är att det skall se så orginal ut som det går fast MED stålomspunnet.
DVS två slangar på var sida om gaffeln med en "brygga mellan"
Jag har börjat kolla lite på olika tillverkare av slangar och kopplingar men inte hittat så mycket. Har ni tips på länkar är det toppen!

// Knodden
Jo du knodden, från handbroms går en förgrening till dom två oken fram. Sedan går en mellan fotb. fram och bak (som Jag kallade retur) Lite missriktat då den främre bromsen påvärkas från två håll. lite svårt att förklara svart på vitt. Vore lättare att peka, rita å´berätta har inga bilder på detta. Det finns i mitt huvud bland en massa annat skräp. Jag vet att det finns färdiga slangar långa som korta att köpa på nätet. Återkommer med adr. om Jag hittar några. Som original blir det aldrig men det kan vara bättre med en tunn teflonslang (stummare kännsla vid olika tempraturer) än det man har. Det är inga större svårigheter att köpa lösa delar å´skruva i hop ett slangpaket själv. Tar bara lite tid & tanke å´ nogranhet. Lycka till MC
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Mors..

Jag har en kille som pysslar med just bromsslangar och är grymmt duktig på detta..
"Problemet" är bara att jag vill få till en snygg "brygga" och inte lösa det med en samling Y-kopplingar bara, utan skapa ngt som liknar orginalet med rör eller liknande under gaffelkronan.

Jag har ingen panik med detta utan kommer suga på denna karamell ett bra tag, så att jag blir riktigt nöjd!

// Knodden
Användarens profilbild
MC
Regionskontakt Södermanland
Inlägg: 1011
Blev medlem: 01 nov 2005, 13:16
VTX-modell: Laserblå 1800C-02
Ort: ESKILSTUNA

Inlägg av MC »

Knodden skrev:Mors..

Jag har en kille som pysslar med just bromsslangar och är grymmt duktig på detta..
"Problemet" är bara att jag vill få till en snygg "brygga" och inte lösa det med en samling Y-kopplingar bara, utan skapa ngt som liknar orginalet med rör eller liknande under gaffelkronan.

Jag har ingen panik med detta utan kommer suga på denna karamell ett bra tag, så att jag blir riktigt nöjd!

// Knodden
Låter bra håll oss underrättade om hur du löser det hela M C
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re:

Inlägg av Knodden »

Knodden skrev:Mors..

Jag har en kille som pysslar med just bromsslangar och är grymmt duktig på detta..
"Problemet" är bara att jag vill få till en snygg "brygga" och inte lösa det med en samling Y-kopplingar bara, utan skapa ngt som liknar orginalet med rör eller liknande under gaffelkronan.

Jag har ingen panik med detta utan kommer suga på denna karamell ett bra tag, så att jag blir riktigt nöjd!

// Knodden
HEHEHE!
Som ni ser så går det inte direkt supersnabbt!
Nu håller jag på o jagar bryggan i Tyskland :good:
Hoppas på svar innom kort.. typ 2016!

Är det NÅGON som skippat "kombisystemet" och gett handbromsen full kraft (skippat fotbromsens inverkan på främre bromsskivor)?
Borde ju inte påverka negativt, mer bromskraft fram, och VEM åker omkring och BARA bromsar med foten bara för att "man kan"??

// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re: Bromsslangar

Inlägg av Knodden »

Hej på er därute i vinterkylan!

Nu kikar jag ÅTER IGEN på det här med bromsslangar mm (ja jag VET att det inte går direkt snabbt så kommentarer kring detta undanbedes vänligast)


Nu har det dykt upp en ny fråga i min skalle.
3-Vägs kopplingen som sitter på ramen (ett rör från fotbromsen, en slang till frambromsarna, ett rör till bakbromsen)
Frågan gäller nu om någon vet vilken gäng-gång som röranslutningarna har?
Är det en "kona" eller tätar den bara med o-ring/packning?
Tanken som jag har är att man troligen får tillverka en egen 3-vägare som man kan skruva in de två rören som redan sitter på motorcykeln och en "vanlig" anslutning för att kunna skruva dit en stålspunnen slang till fördelningen under gafelkronan.

Hoppas verkligen någon vet, blir det en bra lösning kanske detta kan hjälpa fler..
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Re: Bromsslangar

Inlägg av snake »

Tipset är väl att göra fördelaren utifrån samma standard som slangsatserna som finns att köpa. Passa också på att byta röret som går till bakhjulet med en lång slang. Snyggare. Jag har lösa slangar liggandes någonstans om du vill ha en bild på kopplingen.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re: Bromsslangar

Inlägg av Knodden »

snake skrev:Tipset är väl att göra fördelaren utifrån samma standard som slangsatserna som finns att köpa. Passa också på att byta röret som går till bakhjulet med en lång slang. Snyggare. Jag har lösa slangar liggandes någonstans om du vill ha en bild på kopplingen.

Har du slang från fotbroms till "3-vägare" och slang till frambromsarna och slang direkt till bakbromsen?
Helt enkelt "hoppat över" fördelaren som tydligen skall sitta monterad till den bakre bromsen?

Kanske lättast/snyggast att sätta ett "t-rör" i knutpunkten "fotbromsen/frambromsarna/bakbromsen"

Synpunkter i bromsverkan/funktion ni som har gjort det ena och ni som gjort det andra.
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Skriv svar