Ventiljustering 1800'an

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Ventiljustering 1800'an

Inlägg av Orre »

Så har jag äntligen tagit meg tid till att pyssla om den store starke lite! :mrgreen:
Fick 1200 mil stämpeln hos den lokala Honda-verkstaden, mot att dom bara bytte olja! (Det kostade kr. 1500 spänn med 15% rabatt!) :shock:
Och så har jag altså själv tagit veniljusteringen och bytt tändstift nu.
Som väntat var det peanuts!
Dock lite trångt och pilligt att komma till den bakre cylindern, då ventilkåpan ligger helt upp under ramen och trängs med kabelhärvan och luftslangar.
Du behöver: Två 10 mm. fastnycklar/lednyckel. En 8 mm. fastnyckel. En liten skiftnyckel. Bladmått.
Så här ser det ut:
  • 1. Självklart underlättar det att inte ha så mycket bensin i tanken att brottas med!
    2. Som vanligt är, är tanken fäst med en bult i bak-kant, och skjutit fram på två gummiupphäng i framkant. (Den skal altså lyftas upp i bakkant och dras bakåt för att tas loss.)
    3. Att ha förberett seg med nå't att plugga i tanken är ju inte dumt! 1 st. ca. 8mm slangstuss och 1 st. ca. 12 mm. slangstuss med en propp/bult i änden gör susen. Det är ett uttag (det mittre) på vänstersidan, och ett längst bak på vänstersidan där bensinen vil ut. Lite söl blir det så klart innan man räcker att få proppen på plats, men det kan jag leva med! :wink: Alternativt får du ju tömma tanken 100%, vilket ju är en jobb i seg! :roll:
    4. Två kopplingar till tanken längst fram på vänstersidan, och en under tanken.
    5. Skruva loss bakre tändspolen och lägg till sidan.
    6. Koppla loss luftslangen från ventilkåpan både fram och bak och lägg till sidan.
    7. lossna på kabelhärvan och dra den åt sidan.
    8. Ev. kan man böja koppling/broms-rören till sidan lite med.
    9. En strips här och där för att hålla saker åt sidan kan ju va käckt!
    10. Passa på att det är RENT! (Blås med tryckluft) Så du inte får skit i ventilhuset!
    11. Locken över ventilerna (ca. 10cm långa) får du loss med din 8 mm. fstnyckel. Inntag mot mitten, och utblås i bakkant på bakre cylinder och i framkant på den främre.
    12. 10 mm. låsmuttern till ventiljusteringen sitter/ska sitta hårt! -Moment vet jag inte.. :roll:
    13. 0.13 mm. på intag och 0.32 mm. på utblås. Har läst att folk sätter dom ett par hundradelar tightare ändå, men det tycker jag inte det finnes någon som helst grund att experimentera med!
Efter knappa 1400 mil var bägge ut-ventilerna exakt, och ALLA in-ventilerna 0.09 mm. för rymsliga!
Jag misstänker att alla ventilerna är satt något för rymsligt från fabrik?.. Var ju vartfall trevligt att se att det var slitit exakt lika dant på alla ventiler! -DET ÄR HONDA DET!! :!: :wink:

På tändstiften kan jag se att den har gått lite för fett, (faktiskt lite fetare bak än fram?) så det hade nog gjort seg med en PowerCommander! -Gott att det är åt det hållet i varje fall!

Fick också bytt fjädrarna till kopplingen! Så nu känns det mycket bättre att ge seg ut på vägen igen! :D
Enda abret är att jag inte har fått bytt däck ännu... Handlade på http://www.mynetmoto.com utan att få några däck, så det ser ut som om jag förlorade dom stålarna! :evil: :evil:
:!: HANDLA INTE DÄR!! :!:
Får väl bara bita i det sura äpplet och köpa ett sett till, för nu är Dunlopen INTE roliga på våt asfalt! :shock:

Anyway..
Det finnes ingen grund till att va rädd för att justera ventilerna själv!

Lycka till!
Orre
Bild
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Re: Ventiljustering 1800'an

Inlägg av Hsun »

Hej Orre!

Finns det någon märkning som visar att kolven är i topp, så att man vet att man är i rätt läge för att justera :?:

Har efter 3300 mil justerat 3 ventiler som var alldeles för glapp på verkstad, sägs att man justeras med "brickor" som byts ut :shock:
Hsun-1800 röd så klart.
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ventiljustering 1800'an

Inlägg av Orre »

Håkan Sundholm skrev:Hej Orre!

Finns det någon märkning som visar att kolven är i topp, så att man vet att man är i rätt läge för att justera :?:
Tjena Håkan!

Beklagar! En nog så viktig "detalj" undslapp mej... :lol:
Så klart måste ventilen du justerar vara i "friläge"!
Märkningen för att hitta "top dead center" -TDC- hittar du på veven under främre kåpan på högersidan.
Mitt under kåpan är ett stort lock med en (17 mm. tror jag) bult i mitten som du kan ta av utan oljesöl eller nå't.
(Man kan ju också stoppa ned en liten skruvmejsel eller nå't i tändstifthålet, och så vrida försiktigt på veven för att visuellt se när kolven är på topp, men sånt gör vi ju inte på våra kära VTX'er, eller hur!?) :?

Jag som har klätt in motor'n med Kuryakyns chrom-grejer orkar så klart inte skruva av dom bara för denna sakens skull... :roll:
I själva verket är det ett ganska stort mellanrum mellan att ventil-lyftaren på kammen börjar lyfta och slutar lyfta, och det är inte jätteviktigt att du är 100% på TDC.
Bara plocka ut tändstiften så du inte får nå'n kompresjon (eller tändning) i motorn, och så tryck lite kort och försiktigt på startmotorknappen tills att du ser på ventillyftarna att de är så'n cirka mitt imellan lyftsekvensen.
När du har justert ventilerna i fråga, så kör ett par varv på startmotorn och dubbelkolla!

Voila'! 8)
Håkan Sundholm skrev:Har efter 3300 mil justerat 3 ventiler som var alldeles för glapp på verkstad, sägs att man justeras med "brickor" som byts ut :shock:
Det stämmer inte!
"Shims" som det heter är visserligen vanligt nu med alla högeffektmotorer och används ofta, men inte på våra stora, feta, coola POWERcruisare! 8)
Här är det vanlig 4 mm. fyrkantig skruvskalle med låsmutter.

Orre
Bild
Hsun
Mästare
Inlägg: 610
Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
VTX-modell: VTX 1800,2005
Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800

Re: Ventiljustering 1800'an

Inlägg av Hsun »

Bra då vet jag :shock:
Då kan jag justera själv nästa gång :lol:
Hsun-1800 röd så klart.
Användarens profilbild
Erza
Wannabe
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 maj 2010, 12:29
VTX-modell: VTX 1800 2005
Ort: Sandviken

Re: Ventiljustering 1800'an

Inlägg av Erza »

Tänkte ge mig på att kolla ventilerna. Läste i verkstads manualen att man ska byta ut o-ringarna till ventilkåporna. Är det ett måste? Funkar det inte att använda dom "gamla" igen??
Shut Up and Jump!!
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ventiljustering 1800'an

Inlägg av Orre »

Självklart Erza!
(Du får väl byta om det läcker) :sleepout:
Bild
Användarens profilbild
88:an
Mästare
Inlägg: 932
Blev medlem: 01 okt 2006, 18:02
VTX-modell: vtx1800 2006 Röd
Ort: Åsa

Re: Ventiljustering 1800'an

Inlägg av 88:an »

Tjenare Mr Orre :yes:

Man bara lämnar in Guld-bikern till Rickard i Falkenberg som även ställer in tävlingscyklarna för tävlingsförare somdom inte klarar själv

så e allt fixat. Norge-Orre du åker ju runt på en räkmacka med olja i bakfickan så lätta på lädret :perfect:

Har man olja i fickorna så e det väl inga problem :))

Ventiljustering betala med flytande ämne NO problem :yes:

Häjjjjja Norge :drinks: ta mej fan :yes:
Användarens profilbild
Erza
Wannabe
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 maj 2010, 12:29
VTX-modell: VTX 1800 2005
Ort: Sandviken

Re: Ventiljustering 1800'an

Inlägg av Erza »

Jag har nu skaffat mig ett bladmått (0.05-1.0 mm med 0.05 steg).
Att få tag i ett bladmått som har mindre "steg" än 0.05 verkar helt omöjligt. Jag har varit runt till varenda firma i hela regionen samt sökt på nätet utan större resultat. Tänkte jag skulle få tag i ett bladmått som mäter i tum. Men det verkar ju vara lika omöjligt. Så alternativet är ju att justera med det jag har. Så att 0.15 inte går i men att 0.1 går i lätt.
Hur har ni andra gjort när ni har justerat?
Orre????
Eller är det någon som vet vart man kan få tag i ett tum mått eller mått mer mindre steg än 0.05?
Shut Up and Jump!!
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Ventiljustering 1800'an

Inlägg av Orre »

Erza skrev:Jag har nu skaffat mig ett bladmått (0.05-1.0 mm med 0.05 steg).
Att få tag i ett bladmått som har mindre "steg" än 0.05 verkar helt omöjligt. Jag har varit runt till varenda firma i hela regionen samt sökt på nätet utan större resultat. Tänkte jag skulle få tag i ett bladmått som mäter i tum. Men det verkar ju vara lika omöjligt. Så alternativet är ju att justera med det jag har. Så att 0.15 inte går i men att 0.1 går i lätt.
Hur har ni andra gjort när ni har justerat?
Orre????
Eller är det någon som vet vart man kan få tag i ett tum mått eller mått mer mindre steg än 0.05?
Jo nog kunde jag skickat dig en mått-sats med mindre gradering, men det är helt ok att ta det på "gefeeling" som du själv säger! :good:
Grejen är att du vill inte ha för trånga ventiler! Då kan det gå illa! Om det är lite "ventil-tickande" gör ju inget. Utom när du t.ex. ska ha ut precis allt ur maskinen i tävlings-sammanhang...
-Mina 5 cent. ;)
Bild
Användarens profilbild
Erza
Wannabe
Inlägg: 51
Blev medlem: 23 maj 2010, 12:29
VTX-modell: VTX 1800 2005
Ort: Sandviken

Re: Ventiljustering 1800'an

Inlägg av Erza »

Hittade tum mått på ebay nu. Att jag inte tänkte på det tidigare :thinking: Så nu ska jag nog få till dom där ventilerna :good:

Tack för infot Orre :good:
Shut Up and Jump!!
Skriv svar