Däck igen...

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Däck igen...

Inlägg av Raffe Gbg »

Om man läser vad kusinerna från VTX-cafét i USA skriver så finns det förstås olika åsikter, men Metzeler 880 verkar bra, en snubbe säger att han åkt över 2000 mil på sina (15000 miles) utan att dom var helt utslitna, och att dom har klart bättre egenskaper än standard-Dunnisarna. Shinko 747 verkar också intressant, men jag vet inte om dom har båda däcken till 1300-modellen. Jag har snart åkt 1100 mil på min 1300 -08 och däcken klarar en säsong till utan problem. Men sedan är det nog dags att byta. Däck alltså.
Sedan blir jag både avis och sur när jag ser vad dom ger för sina tillbehör där över. Halva priset jmfrt med här, och ändå gnäller dom. För att inte tala om vad dom kan få en fabriksny 1800 för som stått i utställningshallen ett par år. Halva priset där också... :evil:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Däck igen...

Inlägg av Nesse »

Dunlopdäcken håller länge, helt klart (3 säsonger och ungefär 1800 mil på första däckuppsättningen) - Jag är inne på mitt andra par. DOCK är de inte speciellt roliga att åka med på våta kurviga vägar (erfarenhet från Norge i somras då jag åkte som en speedwayförare i vissa kurvor), därför byter jag till ett däck som förhoppningsvis har bättre grepp även på vått underlag.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: Däck igen...

Inlägg av Raffe Gbg »

Nesse skrev:Dunlopdäcken håller länge, helt klart (3 säsonger och ungefär 1800 mil på första däckuppsättningen) - Jag är inne på mitt andra par. DOCK är de inte speciellt roliga att åka med på våta kurviga vägar (erfarenhet från Norge i somras då jag åkte som en speedwayförare i vissa kurvor), därför byter jag till ett däck som förhoppningsvis har bättre grepp även på vått underlag.

Och vilket märke blir det då? Förresten, dribblar ni med dimensionerna också? Och är det isf lagligt att ha andra dimensioner än det som står i reg.beviset? Vad säger reglerna egentligen undrar jag, som gärna vill slippa böter och få hojen genom besiktningen när det blir dags.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Däck igen...

Inlägg av Nesse »

Nesse skrev:...De jag köpte var: Bridgestone G 702 170/80 B15 TL 77H M/C och Bridgestone L 309 140/80 -17 TT 69H. Vi får väl se nästa säsong ifall det var ett bra val...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Däck igen...

Inlägg av Orre »

Ok.
Snart 2 år gammal tråd... Och då har jag kört slut på Avon Cobra däcken jag monterade den gången.
Dryga 1700 mil blev det, och då var bakdäcket slicks och framdäcket nere på varnings-mönstret.
Jämt och fint slitet nästan helt ut i kanten. :wink:

Överraskande många mil tycker jag!
Däcken har absolut gett bra grepp på torrt! Inget att klaga på där!
Jag har INTE fått några skräck-upplevelser på vått, men bl.a. Gusten har varnat för att dom inte är speciellt regn-vänliga... Kanske därför jag har tagit det lilla extra lugna på vått...
Å andra sidan vet jag att Alien varit nöjd på vått också så...

Jag köpte samma däcken igen jag! :mrgreen:
Dyrt som fan förstås... 5,5K sek. med 30% rabatt!... :shock:

/Orre
Bild
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Däck igen...

Inlägg av Gusten »

Ok Orre.....gick du upp på 240 nu då :wink: ...ja både jag och Toolbox samt Alba har haft släpp på bakhjulet i vått väder...ursäkta men jag har provat mycket och jag håller nog Metzeler ME 880 Marathon som det bästa däcket 8)

Men i torrt väder var Avon Cobra ett riktigt bra däck måste jag få tillägga :shock:

//Gusten 8) 8) 8)
Senast redigerad av Gusten den 16 jul 2011, 08:03, redigerad totalt 2 gång.
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Totte
Regionskontakt Dalarna
Inlägg: 373
Blev medlem: 16 nov 2007, 07:38
VTX-modell: VTX 1800, 2006 mattsvart. Honda VFR1200f, 2010 Röd
Ort: Ludvika, Dalarna

Re: Däck igen...

Inlägg av Totte »

Gusten skrev:Ok Orre.....gick du upp på 240 nu då :wink: ...ja både jag och Toolbox samt Alba har haft släpp på bakhjulet i vått väder...ursäkta men jag har provat mycket och jag håller nog Dunlop ME 880 Marathon som det bästa däcket 8)

Men i torrt väder var Avon Cobra ett riktigt bra däck måste jag få tillägga :shock:

//Gusten 8) 8) 8)
Nu ska de vara Metzeler, inte Dunlop :mrgreen:
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Däcklexicon för den oinvigde

Inlägg av alba »

Motorcykeldäckets ålder avläser man med hjälp av DOT-nummret. Detta nummer finns på sidan av däcket.
Exempel:
DOT EB V3 BRD 1200

Sedan den 1:a januari 2000 anges alla DOT-nummer med fyra siffror. De två första siffrorna anger produktionsveckan, och de två sista siffrorna produktionsåret.
Exempel:
3109 = Vecka 31 2009

DOT
Förkortningen DOT står för "United States Department of Transportation"(USA). Ett däck med denna beteckning motsvarar bestämmelserna i gällande US-lagstiftning.


När räknas nya däck inte längre som nya?
Som regel utvecklas och produceras däck så att de behåller sina specifika egenskaper under hela sin livslängd. Ändå utsätts alla däck för en åldrandeprocess, även under lagring. Åldrandet går fortare eller långsammare för olika sorters däck, beroende på profil, gummiblandning och konstruktion. Däckproducenterna tillför substanser i sina gummiblandningar som fördröjer åldrande. Om ett däck lagras korrekt behåller det sin prestanda i flera år (upp till 5 år) och kan räknas som nytt. Åldersgränsen ligger i allmänhet på 10 år - efter det bör ett däck inte längre monteras och användas. Om en producent ger andra rekommendationer, bör man rätta sig efter dessa.

Testresultat: gamla däck mot nya däck
Däckproducenten METZELER har testat en fem år gammal, respektive en nyproducerad uppsättning motorcykeldäck under tävlingsförhållanden och jämfört resultaten. Det fem år gamla däcket hade lagrats korrekt. Både de gamla och de nya däcken blev inkörda 200 km och testades 5 varv med samma motorcykel på teststräckan Vizola. Tidskillnaderna (per varv) mellan de gamla och de nya däcken var så små att det inte gick att skilja de åt. I praktiken kunde man alltså inte fastställa några kvalitetsskillnader.
[Källa: METZELER Technikseminar 2004]

Juridiska utslag och expertutlåtanden
Inom denna tidsrymd gäller däck fortfarande som nya:

BRV: 3 år efter produktionsdatum
(BRV: Bundesverband Reifenhandel och Vulkaniseur-Handwerk e.V.)
ADAC: 2 år efter produktionsdatum
AG Worms: 2 års lagring efter produktionsdatum
(Amtsgericht Worms, beslut fr. 03.12.1992, DAR 1993, 303)

Motorcykeldäck med speciella beteckningar

Specialiserade motorcyklar behöver specialanpassade däck för att uppfylla sin funktion till fullo. Dessa så kallade specialdäck betecknas med en extra bokstav i profilmarkeringen.
I fordonshandlingarna eller i däckens typgodkännande anges att endast dessa specialdäck får användas. Denna föreskrift måste följas. Tabellen finns i den tekniska bruksanvisningen för däck.

Exempel:
Bridgestone BT 014 RG, RJ, RM, RN
Metzeler Sportec M1 B, C, E

Tilläggsbeteckningen visar alltså på skillnaden mellan däck som är identiska i dimension och profil, men olika i sin uppbyggnad eftersom de är konstruerade för olika motorcyklar och uppvisar skillnader i köregenskaper. Dessa däck får monteras uteslutande på den motorcykel de är avsedda för!

180/55 ZR 17 M/C (73W) TL

180
:
Däckbredd [mm]

55
:
Aspektförhållande [%]

ZR
:
Beteckning för däckkonstruktion

17
:
Fälgdiameter [tum]

M/C
:
Däck uteslutande till motorcyklar

73
:
Belastningsindex

W
:
Hastighetssymbol

TL
:
Slanglösa däck (tubeless)



Däckstorlek
Under utvecklingens lopp har det bildats olika sorters markeringar för däckstorlekar. Traditionella markeringssätt, t.ex.:
2.75 - 17, 3.50 - 18, 4.00 H 18
4.00 - 18 64 H, 3.25 - 19 54 V
Rektangulärt tvärsnitt i mm
t. ex.: 110/90 - 18, 130/80 - 18, 110/90 - 19

Däckkonstruktion
Begreppet "Däckkonstruktion" visar på skillnader i uppbyggnaden av däckens stomme:


Diagonalt konstruerade däck
Diagonalt konstruerade däck (förr kallades det också konventionell konstruktion) betecknas med ett bindestreck i storleksmarkeringen, t.ex.: 3.50 - 19, 23/4 - 17, 3.25 - 21

Bältdiagonaldäck
Bältdiagonaldäck, även kallade diagonal-bältdäck eller Bias-Belted-däck, betecknas med bokstaven B i storleksmarkeringen t.ex.: 140/80 VB 17, 150/80 VB 16 V250

Radialbältdäck
Radialbältdäck, eller så kallade radialdäck, betecknas med bokstaven R i storleksmarkeringen, t.ex.: 140/80 R 17 69 H, 160/60 ZR 18
Utförlig information om olika konstruktionsutförande finns i stycket "Däckteknik i detalj".


Belastningsindex
På alla vägdäck anges maximal bärkraft (i lbs) och maximalt lufttryck (i psi) i kallt tillstånd. I Omräkningstabellen i stycket "Säkerhet" finns alla uppgifter som behövs för att räkna om belastningsindex till reella kg-värden. En del däck har tillägget "reinf." i markeringen, vilket kan likställas med uppgiften "6 PR" eller "Load Range C"; detta betyder att det handlar om en starkare modell med högre bärkraft. Den högre bärkraften är redan inberäknad i belastningsindex. Fråga kundtjänsten hos din däckproducent om möjligheten till högre bärkaft vid lägre hastighet.

Hastighetssymbol
Däckets högsta tillåtna hastighet markeras med en hastighetssymbol. (I Omräkningstabellen i stycket "Säkerhet" finns alla uppgifter som behövs för att omvandla hastighetssymbolen till reella km/h-värden.) Tillåtna hastigheter för däck över 210 km/h anges i de tekniska tabellerna. Uttrycket "hastighetskategori" skiljer olika slags motorcykeldäck ifrån varandra utifrån deras högsta tillåtna hastighet.

Tilläggsbeteckningar
Sidomarkeringarna krävs på grund av lagar och bestämmelser i olika länder. Däckbeteckningar på engelska , t.ex. Load (bärkraft) i lbs, inflation pressure (lufttryck) i psi, gäller bara i länder där föreskrifter enligt DOT-standarden gäller. I stycket "Ytterligare beteckningar" finns fullständiga beskrivningar och förklaringar till beteckningarna.


Ytterligare beteckningar


Metzeler
Märkesnamn

Roadtec Z6
Produktbeteckning

Steel Radial
Anger däckkoncept (radialdäck)

180
Nominell bredd i mm

55
Aspektförhållande: Anger förhållandet mellan däckets tvärsnittshöjd och nominella bredd i procent. Saknas när tvärsnittsbredden är angiven i tum.

ZR
Kännetecknar däckkonstruktion ("-": Diagonal, "B":Diagonalbält, "R": Radial)

17
Nominell fälgdiameter i tum

M/C
Förkortning för Motorcycle. Skiljer motorcykeldäck och -fälgar från däck och fälgar till andra fordon.

73
Nominellt belastningsindex (bärkraft), anger högsta tillåtna last. Kg-värden finns i Omräkningstabellen.

W
Hastighetssymbol, anger högsta tillåtna hastighet. Värden i Km/h / mph finns i Omräkningstabellen.

TL
Slanglös (tubeless). Däcken kan monteras utan innerslang. I stycket "Säkerhet" finns information om användning av slangar i slanglösa däck.

Made in Germany
Anger däckets ursprungsland. Rotationsriktningspil = Pilen visar däckets föreskrivna rotationsriktning, beroende på monteringsposition (fram eller bak). Om ett bakdäck i undantagsfall används på framhjulet, måste det monteras mot pilriktningen. Det är förbjudet att montera ett framdäck på bakhjulet.

Driving wheel
Anger att rotationsriktningen gäller för drivhjulet (bakdäck).

E3
Beteckning för land där däcket homologerats.

75R-xyz
Däckbeteckning enligt ECE R 75.

Max. load ...
Anger högsta tillåtna last för däcket i kallt tillstånd.

DOT
Förkortning för Department Of Transportation = USA:s trafikministerium. Intyg på att däcket är konstruerat enligt de föreskrifter som gäller i USA och Kanada.

3403
De två första siffrorna anger däckets produktionsvecka (34), de två sista produktionsåret (2003)

Tread
Anger antalet skikt samt material i stomme och bälte.

TWI
Förkortning för Tread Wear Indicator. Visar att profilslitageindikatorer, som blir synliga vid ett profildjup på ca 1,6 mm, finns i rillorna.

1. Lufttryck
De flesta skador på däck uppstår på grund av felaktigt lufttryck. Lufttrycket påverkar dessutom motorcykelkörningen väsentligt. Motorcykeltillverkaren föreskriver hur högt lufttrycket skall vara. Det föreskrivna lufttrycket anges i instruktionsboken och på en plakett på baksvingen eller på kedjeskyddet. Lufttrycket skall justeras för det kalla däcket innan körning. Lufttrycket ökar under körningen p.g.a. uppvärmning. Denna ökning får INTE reduceras. Lufttrycket bör justeras en gång i veckan. Vid körning med passagerare eller med tung packning måste trycket i backdäcket höjas med 0,2 bar. Om lufttrycket är för lågt leder det till för stark uppvärming och ökad knådning av däcket, vilket kan leda till skador. För högt lufttryck försämrar körkvaliteten, bekvämligheten och slitagebilden. Glöm inte att skruva på ventillocket med gummitätning efter lufttryckskontrollen.

2. Profildjup
Enligt vägtrafikförordningen är minsta tillåtna profildjup 1,6 mm. Detta är lätt att kontrollera, med hjälp av de indikatorer som visar på profilslitage. Dessa markeringar är inarbetade i däckets rillor, och finns vid de ställen som är markerade med "TWI" på sidorna. Byte av däck vid en restprofil mindre än 2mm rekommenderas.

3. Vad är viktigt att tänka på när man har nya däck?
Vid montering av nya däck med innerslang (TT) måste alltid nya slangar sättas in. Eftersom de gamla slangarna är uttänjda, finns det risker vid återanvändning. Det kan bildas veck och materialet kan bli tunnare, vilket leder till att slangarna kan spricka under körning. Vid montering av nya däck utan innerslang (TL - tubeless) rekommenderas att nya ventiler används av säkerhetsskäl. Eftersom centrifugalkraften i extrema fall vid t.ex. bromsning och hastighetsökning på snabba motorvägssträckor kan böja ventilen upp till 90°, måste korta ventiler användas. Vid hastigheter som överstiger 200 km/tim blir centrifugalkraften som påverkar ventilens massa så stark att fjäderförspänningen och det inre trycket inte längre räcker till för att hålla ventilen sluten. Korta ventiler har högre fjäderförspänning än långa.

4. Inkörning av nya däck
Vid varje körning måste de första milen köras lugnt (särskilt vid kallt och fuktigt väder) tills däcken har uppnått den temperatur som behövs för att garantera optimalt grepp. Nya däck har en jämn yta. Därför måste de köras in, det vill säga under de första 20 milen krävs det en lugn körstil. Däcken behöver den tiden för att fastna till hundra procent på fälgarna och för att uppnå bästa möjliga grepp, vilket sker genom uppruggning. Motorcykeldäck utvecklar sin fulla potential först när de har nått en viss temperatur, och bör alltså först köras varma.

5. Tänk på att däcken behöver ett visst frirum
Det är viktigt att det finns ett tillräckligt stort frirum på motorcykeln för att garantera att avståndet mellan däck och däckskydd, gaffel, vipparm, etc alltid räcker till. Centrifugalkraften förstorar däckets diameter när hastigheten ökar (gäller särskilt diagonaldäck). Var därför uppmärksam på förändringar i hjulbasen, som uppstår t.e.x. p.g.a. slitna kedjor. Följ markeringarna för kedjejustering.

6. Livslängd
Hög prestanda är ett argument också när det gäller kostnader för en motorcykel eftersom lång livslängd betyder lägre kostnader. Men livslängd i kilometer hos motorcykeldäck, särskilt bakdäck på motorcyklar med hög prestanda, går inte att jämföra med livslängd för däck på personbilar eller lastbilar. Däckets livslängd beror mycket även på körsätt och på själva motorcykeln.
På grund av motorcykelns lätta vikt är det lätt att accelerera. Backdäcket slirar då, vilket medför att däcket slits! En passagerare ökar tyngden framförallt på bakdäcket och skonar därmed detta eftersom det trycks mot asfalten med större kraft och då slirar mycket mindre. Däcket håller alltså längre.

7. Motorcykelfälgar
Motorcykeldäck får endast monteras på motorcykelfälgar. Nya bestämmelser om märkning av däck föreskriver att motorcykeldäck måste ha M/C-symbolen på sidan. Den betecknar däck som endast får monteras på motorcykelfälgar. En korrekt fälgbredd är väsentlig för handhavande och stabilitet. Om däcken monteras på för smala eller för breda fälgar förändras kontaktytans kontur vilket påverkar hela körsättet negativt.

Utvecklingen på däck- och fälgteknikens område har tidigare resulterat i olika slags fälgkonstruktioner. Teori och praktik har fört till två grundläggande fälgsystem. Fälgar för däck med slang och fälgar för däck utan slang.

8. Motorcykeldäck i bromsbänk
Prestations- och bromsprovstester innebär en extrem belastning för däcken. När de genomförs kan synliga och osynliga skador på däcket uppstå, skador som i vissa fall leder till plötsliga, akuta problem först långt senare.

9. Reparation av däck
Eftersom det finns olika föreskrifter i olika länder, kan man inte ge någon generell rekommendation angående reparation av däck. Om reparation är tillåten rekommenderas att laga endast små läckor i kontaktytan med hjälp av en plugg. Det är förbjudet att lägga in en luftslang för att täta ett skadat däck. För din säkerhets skull rekommenderas att alltid byta ut ett skadat däck. Principiellt är den firma som utför reparationen ansvarig för denna och påtager sig också produktansvaret för det lagade däcket.

10. Efterskära däck
Motorcykeldäck får inte efterskäras, eftersom det minskar säkerheten och påverkar köregenskaperna negativt. Efterskärning av däck är förbjuden.

11. Lagring av däck
Ett lager för däck bör vara svalt, torrt och vädras lagom mycket. Lagertemperaturen bör alltid ligga under 25°C och får inte växla för mycket. Undvik direkt kontakt med rör och värmeelement. Ozon påskyndar däckets åldrandeprocess. Därför får däck aldrig lagras i närheten av elmotorer eller andra apparater som alstrar gnistor eller andra elektriska laddningar, eftersom detta leder till en högre koncentration av ozon. Bränsle och smörjmedel kan angripa gummiblandningen och förstöra däcket. Torka alltid bort olja eller bensin omedelbart med en ren trasa.

12. Däckmontering
Motorcykeldäck får endast monteras av en fackman! För däck med profil som är rotationsrelaterad måste man ta hänsyn till rotationsriktningen.

13. Balansering av motorcykeldäck
Elastiska föremål som däck kan inte framställas fullständigt runda och utan obalans. Därför måste ett nytt däck alltid balanseras efter monteringen. Det fins två metoder: statisk och dynamisk balansering. Statisk balansering kan göras utan att hjulet snurrar, medan dynamisk balansering endast kan utföras på ett roterande hjul, samtidigt som massans fördelning i förhållande till däckets centrum mäts. Om fälgarna är bredare än 2,5 tum rekommenderas dynamisk balansering.

Viktigt: För att undvika risken att förlora luft under körningen måste de balanseringsvikter som tillverkaren rekommenderar (t.ex. ekervikter, blytråd eller självhäftande fälgvikter) användas. Användning av flytande vikter och flytande tätningsmedel rekommenderas inte.

Hjulen måste ställas in på nytt varje gång bakdäcket tagits ur eller kedjan justerats. Varje varv som ett felaktigt inställt hjul snurrar leder till ökat slitage och kortare livslängd för däcket. Dessutom påverkar det styrningen och köregenskaperna i kurvor negativt, och minskar därmed stabiliteten.

14. Profil & rillor
Rillorna (spåren i gummit) är till för att avleda vatten på vått väglag. Ju fler rillor ett däck har, desto större är dess negativa profilandel. Ett lågt profildjup är ett tecken på att däcket är starkt slitet.

15. Gummiblandningar
Deras beskaffenhet påverkar däckets livslängd och grepp. En mjuk gummiblandning främjar grepp och dragkraft. En hård gummiblandning innebär fördelar vad gäller däckets slitstyrka. En gummiblandning som är förstärkt med Silica är extra bra på vått väglag.

16. Däckets kontur
Konturen påverkar en motorcykels dynamiska köregenskaper. Sportdäckens spetsigare kontur främjar precision och svängningar. Touring däck är däremot mer inriktade på stabilitet och lätthanterlighet. De har därför en rundare kontur.

17. Kontaktyta
Den skapar kontakten mellan vägbana och motorcykel. För att kunna uppfylla kontaktytans speciella krav, är gummiblandningen på denna ofta annorlunda än för däcket i övrigt. Kontaktytans utformning bidrar i viss mån till körkomforten.

18. Stomme
Den bär motorcykelns tyngd, ger stabilitet och påverkar bekvämligheten. Stommen kan deformeras i viss grad. Radiala stommar är smidigare än de som har en traditionell diagonal konstruktion. De ger därför bättre dämpning.

19. Kickback
Det kallas också styrslag och förekommer vid högre hastigheter. En kickback orsakas av stötar som överförs till chassit genom räfflor och markvågor. Motorcykeldäck som har en bra absorptionsförmåga minskar styrslagen.

20. Belastningsindex (sifferkod som anger däckets bärkraft)
Belastningsindex LI(Load Index) är en kod som anger däckets högsta hastighet vid den hastighet som hastighetssymbolen visar. V och W innebär att man måste ta hänsyn till bärkraftsreduktion. "PR"-talet anger däckets bärighet. Enligt tyska och europeiska normer finns det ingen PR-märkning för tvåhjulsdäck. Endast den japanska normen använder fortfarande PR-märkningen. Den kan jämföras med den europeiska normen på följande sätt:

4 PR = Normalutförande
6 PR = Förstärkt utförande (reinforced).

Respektive dimensioner och bärighet är enligt de båda normerna lika. PR-siffran är absolut inte att likställa med uppgiften om antalet skikt "Ply,Plies". De båda beteckningarna har två helt olika betydelser.

Däck av starkare konstruktion
När det handlar om motorcykel-, mindre motorcykel- och mopeddäck som inte har någon PR-markering får ett däcksutförande med högre belastningsförmåga tillägget "Reinforced", förkortat reinf.

21. Hastighetsindex

Hastighetskategorin markeras med hjälp av en hastighetssymbol, oftast en kod-bokstav.

Hastighetskategorier (km/h) Hastighetssymboler (kodbokstäver)

Kodbokstäver Km/h

B - 50

C - 60

D - 65

E - 70

F - 80

G - 90

J - 100

K - 110

L - 120

M - 130

N - 140

P - 150

Q - 160

R - 170

S - 180

T - 190

U - 200

H - 210

V/VB - t.o.m. 240

(V) (VB) - över 240

W - t.o.m. 270

(W) - över 270

ZR - över 240

22. NHS
En förkortning för "Not for Highway Service". Däck med denna beteckning är rena tävlingsdäck och får, om de är producerade efter den 1/1 1993, inte användas på offentliga vägar i Tyskland.

23. M&S på motorcykeldäck
Finns på Enduro däck som är konstruerade för offroad körning. Om tävlingsdäck för terrängkörning används på vanliga vägar rekommenderas att bara köra i högsta tillåtna hastighet under en begränsad tid, eftersom man annars måste räkna med att dubbarna slits oregelbundet, vilket påverkar terrängkörningen negativt. För detta ändamål finns det ett M&S-klistermärke att sätta på instrumentbrädan som påminnelse om detta. Här har M&S alltså ingenting att göra med "mud and snow" - markeringen som gäller för bildäck.


24. Ventil, ventilinsats, ventillock
Gummiventiler åldras och därför lyder - av säkerhetsskäl - alltid regeln: "nytt däck, ny ventil!" Använd endast korta ventilinsatser. Vid hög hastighet utövar centrifugalkrafterna så starkt tryck på ventilinsatsen att däckets fjäderförspänning och inre tryck inte räcker för att hålla ventilen stängd till 100%. Eftersom korta ventilinsatser har mindre massa - klarar dessa ventiler att hållas slutna vid högre hastigheter.
Centrifugalkraften som t. ex. slungar stolarna på en kedjekarusell utåt, inverkar också på ventilinsatsen under körning. Vid tillräckligt hög hastighet händer samma sak som när man trycker en fingernagel mot ventilinsatsen: Luften läcker ut. Ventillocket är då det enda som effektivt förhindrar en förlust av lufttrycket. Detta fenomen uppträder oftast bara vid mycket höga hastigheter. Men en dåligt konstruerad ventilinsats öppnas ibland vid mindre än 200 km/tim. Därför måste ventillocket alltid vara hårt fastskruvat. Lufttäta ventillock av metall med gummitätning rekommenderas.

25. Vulst (Däckfot)
Vulsten utgör förbindelsen mellan fälg och däck. Ståltrådar som är inbäddade i gummit (vulstkärnan) gör den stabil. Stommens avslutning ligger runt vulstkärnan (vulstomslag).
På så sätt får däcket önskvärd styvhet i området kring vulsten. Mellan fälg och däck måste alltid en optimal förbindelse säkras, eftersom driv-och bromskraft överförs till fälgar och chassi genom vulsten. Dessutom har vulsten funktionen att hålla tätt och förhindra lufttrycksförlust på däck utan slang.

26.Markeringar på motorcykeldäck enligt EU-lagstiftning ECE 75
Europeiska unionen påverkar även märkningarna av motorcykeldäck.
Man har fastställt en norm som reglerar märkning av däck.
Detta påverkar inte handel och provningsinstitut särskilt mycket, men motorcyklister måste tänka om fullständigt. För däck t.o.m. hastighetsområde H är redan liknande beteckningar i bruk. De förändrade beteckningarna rör framförallt V-, VB-, VR- och ZR-däck.
Den väsentliga skillnaden mellan den hittills använda och den nya märkningen är införandet av driftbeteckningar (belastningsindex och hastighetssymbol) liksom den nya hastighetssymbolen W (= 270 km/h) för ZR-däck. Hastighetssymbolen V (hittills V = över 210 km/h) har omdefinierats till V = 240 km/h. Om ett däck med hastighetssymbolen V motsvarar hastigheten av 240 km/h så faller hastighetsbokstaven bort. Den ersätts av driftbeteckningen (belastningsindex och hastighetssymbol) enligt storleksbeteckningen för däck (ex: 69 V). För ZR-däck med hastigheten 270 km/h förändras inte däckbeteckningen och som driftbeteckning anges däckbeteckningen (t. ex. 69 W)
Om den tillåtna hastigheten för ett däck V/VB/VR ligger över 240km/h eller för ett däck ZR över 270 km/h förblir den hittills använda beteckningen oförändrad och driftbeteckningen (belastningsindex och hastighetssymbol) tillförs. Här sätts driftbeteckningen inom parentes för att klargöra att den högsta tillåtna hastigheten är V = 240 km/h och W = 270 km/h. t.ex. (69 V), (69 W).

27. M/C
Denna signatur visar att det handlar om ett motorcykeldäck som endast får monteras på en motorcykelfälg. M/C = Motorcycle

28. Däck med rektangulärt tvärsnitt
Idag är alla moderna motorcykeldäck konstruerade med rektangulärt tvärsnitt:
Flankhöjden är mindre än kontaktytans bredd. Detta innebär mer gummi på vägen och större stabilitet. Så är till exempel ett däck av dimensionen 120/70 ZR 17 120 mm brett och 84 mm (70 prozent av 120 mm) högt.

29. Silica
Silica (kiselsyregel) som beståndsdel i gummiblandningen sörjer för bättre grepp på vått väglag. Dessutom har denna substans en positiv inverkan på prestanda och rullmotstånd.

30. Knådning
Genom periodisk fjädring deformeras däcket. Däckunderbyggnadens vävnadslager arbetar (knådning) och frigör värme. Detta utsätter däcket för stark påfrestning och får det att åldras.

31. TT/ TL däck
Motorcykeldäck med innerslang (TT)
Vid montering av däck som måste köras med innerslang, rekommenderas att alltid använda nya slangar. Slangar töjs ut när de används och genom värme (knådning) är de utsatta för en naturlig åldrandeprocess. Om de återanvänds i nya däck kan farliga veck m.m. uppstå. Återanvändning av reparerade slangar är inte heller att rekommendera, speciellt inte till däck för högre hastigheter.

Motorcykeldäck utan innerslang (TL, tubeless)
Motorcykeldäck utan innerslang, får också köras på slangfälgar, om en slang används.

32. Reinforced
Däck med förstärkt stomme och högre bärkraft anges med reinf. vid dimensionsbeteckningen: Detta konstruktionsutförande används ofta för däck till mycket tunga motorcyklar.

33. Färgmarkerad balanseringspunkt på däckssidan
Däck balanseras ofta efter produktion och markeras med en färgpunkt (röd Metzeler/Pirelli, gul Bridgestone och Dunlop). Detta kallas balanseringspunkt.
Vid montering ska balanseringspunkten placeras vid ventilen som är fälgens tyngsta punkt.

34. TWI (Tread Wear Indicator)
Tread Wear Indicator. Små tvärribbor i rillorna som anger gränsen för slitage. Dessa markeringar är producerade för den amerikanska marknaden och visar ett restprofildjup på ca 0,8-1,0 mm. TWI är ingen indikator för restprofildjup i Tyskland, eftersom minimiprofildjupet här ligger på 1,6 mm.

Däckkonstruktionstyper

Många olika egenskaper krävs av ett modernt motorcykeldäck av idag för att det skall ha hög prestanda. Här beskrivs olika typer av däckuppbyggnad.

Diagonaldäck
Kallas även konventionella däck. Strukturen på detta däck består av en stomme som har ett eller flera skikt, beroende på viktklass och bärkraft. Varje skikt består av gummerad textilcord (textilväv) med en överlappningsvinkel för cordtrådarna vald så att däcket får de dynamiska egenskaper som krävs.

Bältdäck med diagonalstomme
Dessa däck har en struktur som består av en konventionell stomme och ett bälte (eller gördel) med ett eller flera korsade skikt. Skillnaden mellan stomme och bälte beror på dess olika funktioner samt på de material som använts. Bältet består huvudsakligen av nylon. Dess uppgift är att begränsa de deformationer av däcket som centrifugalkraften orsakar under körning, medan stommens uppgift är att ge däcket dess form.

Bältdäck med radialstomme
Den största skillnaden mellan detta däck och diagonalbältdäcket ligger i stommens struktur som i det här fallet är radiellt utformad. Det betyder att cordtrådarna lindas radiellt runt däcket, alltså i riktning från och mot hjulaxeln. På detta sätt produceras däck med rektangulärt tvärsnitt som ger mer stabilitet i kurvor, mindre vikt och bättre stabilitet vid hög hastighet.



0° Bältdäck med radialstomme
En teknik där fram-och bakdäckets struktur konstrueras med en radialstomme och ett enda stål-eller kevlarbälte. Med en vinkel på ca 0° lindas bältet runt stommen i däckets rotationsriktning.
Fördelarna med stålcord (som på t.ex Metzeler) är den extremt höga styvheten och möjligheten att linda stålcorden med olika stora avstånd, vilket ger en differentierad styvhetsfördelning mellan axel och kontaktyta.
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Däck igen...

Inlägg av Nesse »

puh, uttömmande... Men vad betyder beteckningen för mina däck då (se ovan)? BTW beställde nya däck i går, framdäcket är ganska slitet men bakdäcket håller väl säsongen ut som det ser ut...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Däck igen...

Inlägg av alba »

Nesse skrev:puh, uttömmande... Men vad betyder beteckningen för mina däck då (se ovan)? BTW beställde nya däck i går, framdäcket är ganska slitet men bakdäcket håller väl säsongen ut som det ser ut...
Det betyder att du inte får köra fortare än 60km, samt att däcksblandningen slår ut GPSen
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Däck igen...

Inlägg av Nesse »

:shock: tur att jag beställde kinesiska scooterdäck av plast då, för de var ju mycket billigare :lol:
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Däck igen...

Inlägg av Gusten »

Alba.....har du långtråkigt ....eller :mrgreen:

Tack för ALL info.

//Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Re: Däck igen...

Inlägg av Orre »

@Gusten. Nej jag vet.. 20 cm. trampcykeldäck igen... :oops:
Synd att inte Honda tog det direkt som t.ex. Suzuki'n!... Det är helt klart det som behövs på en sån här cykel!
Karva ut av svingen skulle man väl klara, men breddad/ny fälg och ny skärm/lack/lys är ju inte helt billigt... :shock:
Jag får intill vidare se mig mätt på sköna kvälls-bilder från Sigurd Ring! :wink:

@Alba. Jo nog såg det uttömmande ut! -Men inte fick du tyst på tråden inte! :mrgreen:

Ps)
Jag tycker som sagt Avon-däcket har funkat fint på torrt! -Så hur många mil har ni fått ut av Metzeler däcken? (Ser nu att jag hade sparat nästan sek.2000,- på att köpa Metzeler 880!) :shock:
Bild
Användarens profilbild
Gusten
Guru prospect
Inlägg: 1105
Blev medlem: 05 okt 2005, 15:32
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Ort: Örebro//VTX 1800 FAT ASS

Re: Däck igen...

Inlägg av Gusten »

Det kommer Orre...Plötsligt händer det :lol: ...ja du ser...dyrast är inte alltid bäst :mrgreen:

//Gusten 8) 8) 8)
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
Användarens profilbild
kapten
Mästare
Inlägg: 567
Blev medlem: 01 mar 2009, 08:01
VTX-modell: VTX1300S 2007
Ort: Strängnäs

Re: Däck igen...

Inlägg av kapten »

nesse var köpte du ditt L309?
kapten
kapten och Mimmi
----------------------------------------------
Var glad att du lever det är många som inte är födda än.......

VTX 1300 -07 SVART
Skriv svar