Varvräknare

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Hasse
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 nov 2005, 21:30
Ort: Huddinge VTX1800

Varvräknare

Inlägg av Hasse »

Hej!
Har skaffat en Autometer varvräknare till min VTX 1800, den är även utrustad med Dyno Jet Power Comander 3. är det någon som vet var man kan plocka styrpulsen till varvräknaren på ett bra ställe? Har testat direkt på tändspolarna, men det ger väldigt konstiga utslag på mätaren.

Tack på förhand.
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Det finns en lös kontakt i lykthuset som är till för varvräknare. Jag har kopplat in min Cobra-varvräknare där.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Hasse
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 nov 2005, 21:30
Ort: Huddinge VTX1800

Inlägg av Hasse »

Hej
Så förnämligt! Du råkar inte veta vad det är för färgmärkning på denna kabel/kontakt.
I instruktionerna till min varvräknare står det att den skall kalibreras. enligt. ”Calibration for 1 and 2 ignition pulses per revolution, if used on a 1 pulse per revolution system cut the brown wire”

Vet du svaret även på detta?
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Klipper du fel så smäller det!! :wink:
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4388
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Rimligtvis borde du kunna gissa dig fram till vad du ska använda om den visar orimligt varvtal på den du först testar... Du borde inte kunna hamna mycket över 5400 varv i allafall...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Hasse skrev:Hej
Så förnämligt! Du råkar inte veta vad det är för färgmärkning på denna kabel/kontakt.
I instruktionerna till min varvräknare står det att den skall kalibreras. enligt. ”Calibration for 1 and 2 ignition pulses per revolution, if used on a 1 pulse per revolution system cut the brown wire”

Vet du svaret även på detta?
Enligt kopplingsschemat kallas den "OP TACHO METER" och är GUL.

En VTX 1800 ger en puls per cykel (dvs. varannat varv). Instruktionerna du fått måste vara fel. Det finns ingen motor som skjuter stiften två gånger "per revolution", dvs. per varv. Det finns de som skjuter två gång "per cycle = två varv", dvs. har en "waste spark". Helt onödigt, men lättare att designa om man använder samma spole till två cylindrar. Så gör inte VTXen. Den har separata spolar för varje cylinder.

Är din mätare till en HD?

Mitt tips är att du måste kapa den bruna kabeln, men prova utan först. Det kan inte skada förutom att den visar fel.

Tomgångsvarv är ca. 800 varv. Övervarvningsskyddet går i vid 5750 rpm.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Hasse
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 nov 2005, 21:30
Ort: Huddinge VTX1800

Inlägg av Hasse »

Hej !
Tack för alla bra tips och råd. Varvräknan är köp i USA och skall passa till VTX:en enligt dem :) Kopplade in den på den gula kabeln i lyset samt finpat den bruna för rätt "kalibrering"
Jag tyckte också att texten i instruktionen/kalibreringen var kostig, där av frågan till er som är duktiga på sånt här.
Nu är den i gång i alla fall men nålen är väldigt orolig vid tomgång och "studsar" mellan 500 upp till 2000 varv. Blir stilla och stabil först över 2000 varv. Någon av er hade en Cobra hur reagerar den? Är den stabil ända ner till 800 varv?

Hasse
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Cobra studsar också, men kanske inte ända upp till 2000. Det verkar vara en vanligt problem. Det beror nog på hur mätaren är konstruerad och hur snabbt den flyttar nålen vid plötsliga förändringar.

Det är en balansgång mellan att ha en seg mätare som inte hinner med vid accelleration och att ha en som är snabb, men som då också är snabb att "studsa" vid minsta störning eller avvikelse av tomgångsvarvtalet. Eftersom VTXen har en lite stötig tomgång (som många V-twinnar), som faktiskt varierar en del upp och ner mellan varje tändning så kan mätaren var lite för snabb att korrigera sin nål.

Med anledning av att något idiot klagade på att Cobras mätare var oexakt så gjorde jag ett utförligt test av Cobra-mätaren som jag publicerade på det amerikanska VTXOA.COM. Kan vara intressant att läsa för tekniskt intresserade nördar.
Chicago-Spike skrev: No your limiter is not low, the Cobra tach is off and a little slow to respond.
In fact, my studies show that the Cobra tach is very accurate. I made a test with a signal generator simulating 3600 RPM (30 Hz signal) and 7200 RPM (60 Hz signal).

The results are shown below:

At 3600 RPM (30 Hz):

BildBild


At 7200 RPM (60 Hz):

BildBild

I agree that the tach is slow. My test show that the change rate of the needle is propotional to the RPM difference between the reeding and the applied signal. This means that a sudden shift in RPM, lets say from 3000 to 7000, will move the needle faster than a shift from 3000 to 5000. Hence, normal acceleration will normally give a very bad change rate and the meter will appear "slow".

This also has another unwanted effect. Sudden drop-outs or noise (voltage spikes) could momentarily double or halve the RPM as seen by the tach. This means that the needle will bounce heavily as spikes/dropouts are seen as sudden changes of RPM. It is an extremely bad idea to connect the tach to the primary side of the ignition as this signal is not exactly noise free. A filter should solve this problem or an even better solution would be to connect the tach to the ignition pulse generator signal fed to the ECU. However, I have not tried this, but I will. Should work.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Emanuel

Inlägg av Emanuel »

Det räcker väll o veta att det finns ett övervarvsskydd :!: :wink:
Hasse
Wannabe
Inlägg: 13
Blev medlem: 01 nov 2005, 21:30
Ort: Huddinge VTX1800

Inlägg av Hasse »

Hej

Har nu fått kontakt med Auto Meters teknikavdelning i USA för att försöka lösa detta. Tydligen har jag fått fel mätare levererad enligt deras svar. "Your VTX produces a 1/2 pulse signal,
and the tachometer you have can only read down to 1 pulse and up to 2 pulse signal."

Bara att skicka tillbaka för modifiering. :cry:

Har även fått samma svar som Snacke skriver av dem, att nålen studsar vid låga varv hänger ihop med ojämna och få pulser vid tomgång. Även detta går att justera men då tappar man snabbheten vi accelleration.

Bara att vänta någon vecka och några hudralappar fattigare. Så skall det nog fungera. :lol:
Skriv svar