Rengöra aluminium

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
shysing

Rengöra aluminium

Inlägg av shysing »

Har någon kommit på nån bra idé att rengöra aluminium med? Har små svarta fläckar som är jävligt bökiga att bli av med. Har gnuggat som en gnu med autosol men resultatet blir glansigare område - med svarta prickar... :(
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Vad består de svarta fläckarna av?

På ljudämpare får jag alltid svarta prickar. Det brukar gå bort med Sonax flytande vax som jag tycker är superbra på svåra fläckar på lack och krom.

På aluminium som har en skrovlig yta, typ motorblock så kan man med fördel använda ugnsrengöring och tandborste. Det kryper in i porerna och gör rent.

Är det aluminium så kan du ju polera hårt, vilket inte går på krom. Jag brukar köra med 1200 våtslip-papper och sedan höglanspolera med trissa och polermedel. Då får du garanterat bort fläckarna och en högglansig yta.

Titta här för detaljerade instruktioner hur du får glansigt aluminium:

http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

På krom brukar jag köra Hagmans(?) krompolish. Funkar riktigt bra. Rekommenderar att du iaf polerar med något som inte har slipmedel, vilket autosol har. :roll:
Senast redigerad av Bobby den 23 jun 2008, 08:11, redigerad totalt 1 gånger.
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Bobby skrev:På krom brukar jag köra Hagmans(?) krompolish. Funkar riktigt bra. Rekommenderar att du iaf polerar med något som inte har slipmedel, som t.ex. autosol. :roll:
Kör inte Autosol på krom!! Det ÄR ett slipmedel. Känn på autosol mellan fingrarna. Det känns som grus. Autosol förstår nytt och fräscht krom. Det blir repor.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
shysing

Inlägg av shysing »

Autosolen har redan använts flitigt på kromdelarna så det är för sent :D har dock inte märkt några skavanker. Mitt bekymmer nu är dock att gaffeln längst ner och kronan har fått en släng av fläcktyfus. Det är små svarta prickar som verkar sitta i porerna om man säger så, hade nog behövts nån go kemikalie för att få väck dom. Har läst om citronsyra, och annat som kanske kan va nått. Trumling nämns också men det verkar lite bökigare... Ingen som haft nått liknande och funnit ett botemedel?
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

shysing skrev:Autosolen har redan använts flitigt på kromdelarna så det är för sent :D har dock inte märkt några skavanker. Mitt bekymmer nu är dock att gaffeln längst ner och kronan har fått en släng av fläcktyfus. Det är små svarta prickar som verkar sitta i porerna om man säger så, hade nog behövts nån go kemikalie för att få väck dom. Har läst om citronsyra, och annat som kanske kan va nått. Trumling nämns också men det verkar lite bökigare... Ingen som haft nått liknande och funnit ett botemedel?
Kronan och gaffeln längst ner är klarlackade tror jag. Där biter ingen alu-puts. :?: Likaså är broms- och kopplingsvätskebehållare.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Halloj!

Kollade inn Snake's tips om poleringsguide och blev imponerad! Har en gång slipat ner en hel plast-båt med grovt sandpapper, -och fick den blank igjen men... :P Att altså först slipa ner med grova medel, och så slipa upp igjen med finare och finare papper och pasta funkar altså kanon på aluminium med!!

Köpte en 12 år gammal men fin "Intruder" til frugan där några detaljer stog till skräck och advarsel!:
OBS: :!: TVÄTTA BORT FLUG-LIKEN!! Annars kommer det att se ut så här med tiden:

Broms och kopplings-vätske-behållarna på styret såg riktigt sorgliga ut!

Bild

Gaffelbenen såg hopplösa ut!

Bild

Hastighetsmätaren är i krom, men hade också blivit etsad av flug-lik och antagligen aldrig blivit polerad... :(:

Bild


Gaffelbenen och oljebehållarna på styret var lackade, så 3M sin sliptrissa (se poleringsguiden) var ypperlig för att slipa bort lacken! Jag använde den finaste trissan, och hoppade glatt över våt-slip-pappret! (Länge leve latheten! :P )
Se'n gick jag på med lump-trissa och grovt slip-vax, och till sist lump-trissa med fint slip-vax. Resultatet blev överväldigande!! :D

Bild


Gaffelbenen är i grövre metall och som synes fortfarande inte helt jämna, men eftersom jag ändå inte skruvade isär gaffeln och gjorde det perfekt på alla sidor så får det va bra nog för denna gång! :P

Bild


Resten blev perfekt! (Måtte ju gå över det jag i utgångspunktet tyckte var bra nog med...) :roll:

Bild


Helt til slut en omgång med vax och bågen ser ut som ny! :D

Man skal helt klart va lite försiktig med slip-pastan på crom! Å andra sidan klarade jag att polera bort några sår även på cromet!
På aluminiumet är det bara att slå seg lös! DET BLIR SJUKT BLANKT!! :D
(Autosol måtte stryke på foten för bättre produkter)

Jag fant så småningom ut att med runt 3000 varv på borrmaskinen gick det som en dans!

Lycka Till!! :D
Bild
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Blev suveränt!
Kanske slänga in länk till guiden och lite egna tips i garaget?

Jag har tänkt göra om mina handtag och kanske stödet. Ska använda polerguiden. :P
Love people like you never been hurt, and hurt people like you never been loved.
-Toy Boy
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Inlägg av Knodden »

Bobby skrev:Blev suveränt!
Kanske slänga in länk till guiden och lite egna tips i garaget?

Jag har tänkt göra om mina handtag och kanske stödet. Ska använda polerguiden. :P
Jag klistrade in länken under tips och trix i Medlemmars bidrag till länksamling
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Fälgarna

Inlägg av Geronimo »

Är det någon som vet om alu-fälgarna på 1800 är anodiserade eller lackade? Funderar på få upp putsen i vinter

Tony
Low, long and fat
Användarens profilbild
Joe
Adept
Inlägg: 189
Blev medlem: 29 aug 2005, 13:11
VTX-modell: VTX 1800
Ort: Örebro, VTX 1800C

Re: Fälgarna

Inlägg av Joe »

Geronimo skrev:Är det någon som vet om alu-fälgarna på 1800 är anodiserade eller lackade? Funderar på få upp putsen i vinter

Tony
Klarlack...... finns bra tips under länkar. Var????? Har letat och hittar det givetvis inte nu.

Joe
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
Skriv svar