Den lille elektrikern...

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

shysing

Den lille elektrikern...

Inlägg av shysing »

Börjar bli lite trött i armarna så jag tänkte skruva på körriktningsvisare. :D

Då originalen kanske inte vinner nån skönhetstävling blir det küryakyn som får den äran. Skall även pilla med lite andra elgrejor och slås då av insikten att det nog inte blir så bra kopplat med en kökskniv och eltejp.

Hittade på Bare's VTX sida ett himla käckt "terminals kit" men det känns lite overkill då jag inte har för avsikt att öppna elverkstad. Har herrarna eller för all del damerna något bra tips på tång och kontakter etc?

/shysing
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Tja.. En avbitare, lödpenna, tenn och krymp-strumper så är mycket gjort!
Det lönar seg alltid att löda, och med krympplast blir det permanent och snyggt! :wink: Ta en tur till Clas Ohlson.
(Kan förresten passa på att tipsa om vulk-tejp till lite allt möjligt! Kanon-produkt!)
Bild
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Fram så kan du dra nya kablar hela vägen in i lykthuset. Där kan du löda eller sätta vanliga flatstiftskontakter om du snabbt vill kunna byta vid besiktning.

Bak kan du kapa kablarna och sätta flat/rund-stift eller demontera hjulet och dra om kabelstammen hela vägen till högra sidokåpan. Där finns kontakter att koppla in sig på. Föredelen med det är att du behåller den gamla kabelstammen i oförstört skick i fall du vill återställa till orginal senare. Jag kapade mina kablar till blinkerern bak och satta rundstift. Enklast och snabbast. Sedan tejp runt.

Om du sätter LED-blinkers på hojen så måste du byta blinkersrelä eller sätta dit load-equalizers. Det elegantaste är att byta till ett relä som inte börjar blinka fort vid lägre beslastning. Sedan måste du också montera ett diod-kit i lamphuset så att blinkersindikatorn inte fungerar som jordpunkt. Annars kommer det att blinka på båda sidor samtidigt oavsett vilket håll du blinkar åt. Dessa dioder finns på Clas Ohlson för 10 kr.
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
shysing

Inlägg av shysing »

Löda låter inte kul även om det kanske är bäst, använder nog hellre flatstiftskontakter för att kunna koppla in på befintliga kontakter och kunna demontera det enkelt men vem har några som passar perfekt? Var på Biltema och tittade men det såg ingen vidare ut. Är det att beställa lösvikt från Honda som gäller eller?

Blinkers, relä och dioder samt fästen är beställda från http://www.customdynamics.com (klart bäst priser på ljusgrejor vad jag hittade) så där tror jag jag är uppdaterad efter att ha läst på både här och på Bare's VTX sida (http://bareasschoppers.com jävligt bra sida förövrigt) Nu vill jag bara få kopplat ihop det snyggt och prydligt...
shysing

Inlägg av shysing »

Tar tillbaka lovorden om custom dynamics! Visserligen var dom billigast vid en nätjämförelse men först ville idioterna ha mer i frakt för det blev så tungt, det rörde sig bara om 176:- så det var OK. Då jag ändå hade mailkontakt med dom bad jag dom ytterligare en gång (hade gjort det vid beställningformuläret tidigare) att skicka grejorna som en privat avsändare och ange ett lågt värde typ $40 och att det var "used bike parts". I dag får jag hem skiten inkl en saftig nota á 967:- för tull och moms samt postens avgifter, dom är väl OK iofs. IDIOTERNA hade satt en stor jävla packsedel med exakt specat belopp på varje pryl på paketet! I paketet låg en ursäkt med "sorry it's illegal for us to do so" kunde inte döskallarna sagt det i vår tidigare mailkonversation???
Sensmoral, handla inte av dom idioterna!!! :evil:
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Tyvärr så skickar de flesta med allt deklarerat med rätt priser. Det är tydligen ett lagkrav på detta och de kan torska rätt rejält som jag förstått... men det finns ju alltid möjlighet att skicka till en bekant i USA som packar om grejerna...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
shysing

Inlägg av shysing »

ja man lär så länge man lever.. hade precis fått hem en sadel från racer supply utan några problem så jag trodde väl det skulle fortsätta i den andan. tycker ändå dom kunde nämnt det tidigare men då var dom väl rädda att missa ordern. (vilket dom inte behövt gjort eftersom min kusin bor i usa). så hos mej är dom rökta fastän jag inte går under av momstillägget men dålig stil tycker jag...
Skriv svar