Hur ställer man soppa/luft blandningen?
Moderator: Toolbox
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Hur ställer man soppa/luft blandningen?
Är det någon som har det där verktyget för att ställa in soppa/luft blandningen utan att ta av tanken?
Ett Honda specialverktyg tror jag. Det här är det enda jag hittat på svenska sidor som ser liknande ut: http://www.bonneville.se/d_tool.htm
Formen ser man här: http://www.motionpro.com/motorcycle/partno/08-0242
Eller behövs den inte? När jag kollar service manualen så verkar den riktigt svåråtkomlig. Luftburken och plåten måste bort men har någon av er lyckats komma åt skruven utan specialverktyget? :?:
Ett Honda specialverktyg tror jag. Det här är det enda jag hittat på svenska sidor som ser liknande ut: http://www.bonneville.se/d_tool.htm
Formen ser man här: http://www.motionpro.com/motorcycle/partno/08-0242
Eller behövs den inte? När jag kollar service manualen så verkar den riktigt svåråtkomlig. Luftburken och plåten måste bort men har någon av er lyckats komma åt skruven utan specialverktyget? :?:
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Har varit och skruvat nu. Det var itne riktigt som jag trodde. Första åkte jag till min lokala Honda verkstad och frågade dem efter verktyg. Han visade mig en vanlig plattskruvmejsel som var böjd (ungefär). Jag frågade om han var säker och det var han :?
Jag behöver ställa in den för att den baktänder lite smått när jag motorbromsar/drar av på gasen.
Demontera:
Jaja, får lita på honom. Hem och skruvade av luftburken. Står i Service Manual att man ska ta av tanken först men jag provade. Luftburkens baksida/platta gick inte att få loss i överkant utan att lossa på tanken. För att lossa på tanken måste man lossa på båda sadlarna. jaja, så är det med hojjar. Tog aldrig av tanken, bara lossade den så att den gick att lyfta lite.
Av med luftburkens baksida (2 slangar i botten man får lossa) och där satt förgasaren. När jag kikade nyfiket på var skruven skulle sitta så mycket riktigt, där sitter en mässing skruv med ett fint spår i.
Jäkla amerikaner! Tydligen har de en annan skruv eller vem vet, kanske en annan förgasare?!
Inställning:
Efter att ha skruvat in och ut skruven allt från 1/8 varv till 1 varv åt båda hållen, varvat med att skruva på luftburken, testa, skruva av luftburken, så inser jag att det inte var så enkelt som jag hoppats.
Ökar jag blandningen lite (skruvar ut den) så kändes den lite bättre. Allt annat blev bara värre. :(
Testade att skruva in den för att se hur den stod från början. Den stod på ca 1-5/8 varv vilket står i manualen. Hade inte den med mig så jag kunde inte följa den.
Enklare sätt:
Den sitter lite jobbigt till men det går att komma åt den utan att plocka ner hela cykeln. Dessutom vill man skruva och testa med luftburken på.
1.Ta bort höljet och filtret.
2.Lossa bulten i nederkant på luftburksplattan.
3.Sätt tillbaka filter och kåpa.
4.Nu kan du dra ut plattan tillräckligt för att komma in med en skruvmejsel på höger sida.
Jag hade en liten plattskruvmejsel (-) lång som en penna och en magnet/ficklampa/teleskopisk (clas ohlsson) som jag petade in för att kunna se skruven i mörkret under förgasaren.
Ska köra en långtur i helgen så vi får se om det släpper. Vill slippa byta munstycken och hålla på. :roll:
Jag behöver ställa in den för att den baktänder lite smått när jag motorbromsar/drar av på gasen.
Demontera:
Jaja, får lita på honom. Hem och skruvade av luftburken. Står i Service Manual att man ska ta av tanken först men jag provade. Luftburkens baksida/platta gick inte att få loss i överkant utan att lossa på tanken. För att lossa på tanken måste man lossa på båda sadlarna. jaja, så är det med hojjar. Tog aldrig av tanken, bara lossade den så att den gick att lyfta lite.
Av med luftburkens baksida (2 slangar i botten man får lossa) och där satt förgasaren. När jag kikade nyfiket på var skruven skulle sitta så mycket riktigt, där sitter en mässing skruv med ett fint spår i.
Jäkla amerikaner! Tydligen har de en annan skruv eller vem vet, kanske en annan förgasare?!
Inställning:
Efter att ha skruvat in och ut skruven allt från 1/8 varv till 1 varv åt båda hållen, varvat med att skruva på luftburken, testa, skruva av luftburken, så inser jag att det inte var så enkelt som jag hoppats.
Ökar jag blandningen lite (skruvar ut den) så kändes den lite bättre. Allt annat blev bara värre. :(
Testade att skruva in den för att se hur den stod från början. Den stod på ca 1-5/8 varv vilket står i manualen. Hade inte den med mig så jag kunde inte följa den.
Enklare sätt:
Den sitter lite jobbigt till men det går att komma åt den utan att plocka ner hela cykeln. Dessutom vill man skruva och testa med luftburken på.
1.Ta bort höljet och filtret.
2.Lossa bulten i nederkant på luftburksplattan.
3.Sätt tillbaka filter och kåpa.
4.Nu kan du dra ut plattan tillräckligt för att komma in med en skruvmejsel på höger sida.
Jag hade en liten plattskruvmejsel (-) lång som en penna och en magnet/ficklampa/teleskopisk (clas ohlsson) som jag petade in för att kunna se skruven i mörkret under förgasaren.
Ska köra en långtur i helgen så vi får se om det släpper. Vill slippa byta munstycken och hålla på. :roll:
-
- Mästare
- Inlägg: 610
- Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
- VTX-modell: VTX 1800,2005
- Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800
jag håller också på och justerar blandningen. jag har bytt båda munstyckena låg och högfart, påföljden blev att den sotade igen tändstiften när man låg och körde i kortege.
Efter diverse justerande har jag bytt tillbaka till orginal munstycke på lågfart men behållt det på högfarten. Följden blev att den dör av lite och får inte rätt blandning upp till ca 90 - 100km.
Nu har jag lagt en bricka under trottelnålen för att hissa den en bit.
Där är jag idag. jag har bytt luftburk och med den följde nya munstycken ett så kallat jet cit. för att avgöra om den får rätt blandning får du skruva ur tändstiften och se vilken färg dom har...svart den gåt för fett, ljusbrun och ingen beläggning då går den rätt.
jag ska fortsätta och testa så fort det går att åka.....nu är det tydligen mer snö på gång här uppe
Efter diverse justerande har jag bytt tillbaka till orginal munstycke på lågfart men behållt det på högfarten. Följden blev att den dör av lite och får inte rätt blandning upp till ca 90 - 100km.
Nu har jag lagt en bricka under trottelnålen för att hissa den en bit.
Där är jag idag. jag har bytt luftburk och med den följde nya munstycken ett så kallat jet cit. för att avgöra om den får rätt blandning får du skruva ur tändstiften och se vilken färg dom har...svart den gåt för fett, ljusbrun och ingen beläggning då går den rätt.
jag ska fortsätta och testa så fort det går att åka.....nu är det tydligen mer snö på gång här uppe
Hsun-1800 röd så klart.
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Jobbigt Håkan. Många verkar ha problem att få till det där med nålar och munstycken när de väl börjat ändra. Skriv gärna på forumet när du får till det, vilka munstycken och inställningar du har.
Har inte gett mig på att byta luftburk än men det kommer längre fram. Göra sig av med plastkromet, en del i taget
Mest för att dokumentera det på vår fina site:
Jag kan meddela till dem som bytt till slipons eller öppnat upp sina pipor, att en VTX 1300 baktänder som standard. Det hörs inte med originaldämparna. Varför den baktänder är för att den har ett finurligt system som kallas PAIR.
Vad den gör är att ta luft från luftburken och trycka in den i toppen på cylindrarna, för att syresätta avgaserna, vilket gör att soppa som inte förbränts exploderar i piporna och det blir renare avgaser. Detta styrs av en ventil som öppnar sig med hjälp av det vakum som bildas när man drar av på gasen.
Enligt allt jag läst på vtxoa.com så är denna funktion endast till för att få ner avgasutsläppen.
Jag tog en M10x40mm bult med lite locktite och täppte till hålet i luftburken där den tar in luft. Hålet är 9mm så det funkar fin-fint.
Om du tar av kåpan till luftburken och plockar bort filtret, så ser du ett rör och ett hål i nedre delen, strax ovanför bulten. Det är hålet du är ute efter. Se servicemanualen om du är osäker.
Baktändningarna slutade på stört!! Körde 16mil igår och hade inga problem. :twisted:
Har inte gett mig på att byta luftburk än men det kommer längre fram. Göra sig av med plastkromet, en del i taget
Mest för att dokumentera det på vår fina site:
Jag kan meddela till dem som bytt till slipons eller öppnat upp sina pipor, att en VTX 1300 baktänder som standard. Det hörs inte med originaldämparna. Varför den baktänder är för att den har ett finurligt system som kallas PAIR.
Vad den gör är att ta luft från luftburken och trycka in den i toppen på cylindrarna, för att syresätta avgaserna, vilket gör att soppa som inte förbränts exploderar i piporna och det blir renare avgaser. Detta styrs av en ventil som öppnar sig med hjälp av det vakum som bildas när man drar av på gasen.
Enligt allt jag läst på vtxoa.com så är denna funktion endast till för att få ner avgasutsläppen.
Jag tog en M10x40mm bult med lite locktite och täppte till hålet i luftburken där den tar in luft. Hålet är 9mm så det funkar fin-fint.
Om du tar av kåpan till luftburken och plockar bort filtret, så ser du ett rör och ett hål i nedre delen, strax ovanför bulten. Det är hålet du är ute efter. Se servicemanualen om du är osäker.
Baktändningarna slutade på stört!! Körde 16mil igår och hade inga problem. :twisted:
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Den här tråden är rätt nice om du redan läst den.
http://www.vtxcafe.com/showthread.php?t=1914
Vad har du för munstycken? Flera som klagat på Kuryakin iaf.
http://www.vtxcafe.com/showthread.php?t=1914
Vad har du för munstycken? Flera som klagat på Kuryakin iaf.
-
- Mästare
- Inlägg: 610
- Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
- VTX-modell: VTX 1800,2005
- Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800
Lågfartsmunstycke orginal 55 det som följde med citet är på 65.
Högfart orginal är 190 vad som följde med har jag inte antecknat tyvärr.
jag har inte haft problem med avgasknallar, ska se om den slang du talar om är ansluten på den nya luftburken, jag vet att 1 st är proppad har för mej att det var större diameter än 8 mm.
jag kollar upp det till helgen.
vad har du för ljuddämparsystem?
Högfart orginal är 190 vad som följde med har jag inte antecknat tyvärr.
jag har inte haft problem med avgasknallar, ska se om den slang du talar om är ansluten på den nya luftburken, jag vet att 1 st är proppad har för mej att det var större diameter än 8 mm.
jag kollar upp det till helgen.
vad har du för ljuddämparsystem?
Hsun-1800 röd så klart.
- Bobby
- Guru prospect
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
- VTX-modell: VTX 1300, -06
- Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06
Fast har du inga problem med baktändning så är det ingen vits att täppa till den. Kan vara bra att veta iofs. Den andra slangen är växelhusluftning. Täpper man till den så ska packningen till växelspaken poppa ut och börja spy olja.
Jag har öppnat upp originalsystemet. Låter rätt nice Så mycket kul man vill köpa att det är skönt att slippa undan billigt dessutom.
Hur mycket ger det att byta luftburk? Är det en märkbar effekt?
Jag har öppnat upp originalsystemet. Låter rätt nice Så mycket kul man vill köpa att det är skönt att slippa undan billigt dessutom.
Hur mycket ger det att byta luftburk? Är det en märkbar effekt?
-
- Mästare
- Inlägg: 610
- Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
- VTX-modell: VTX 1800,2005
- Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800
Jo det är märkbart den blir "rappare"
Nu har den ju fått betydligt mer soppa än den ska ha så vi får se hur det blir när den är rätt injusterad.
Jag bytte till ett bredare bakdäck i samband med det här också.
Det var betydligt lägre än orginal och det gör att det blir en annan utväxling också.
jag ser fram åt första turen som blir till helgen bara snö helvetet försvinner
Nu har den ju fått betydligt mer soppa än den ska ha så vi får se hur det blir när den är rätt injusterad.
Jag bytte till ett bredare bakdäck i samband med det här också.
Det var betydligt lägre än orginal och det gör att det blir en annan utväxling också.
jag ser fram åt första turen som blir till helgen bara snö helvetet försvinner
Hsun-1800 röd så klart.
-
- Mästare
- Inlägg: 610
- Blev medlem: 26 dec 2005, 19:38
- VTX-modell: VTX 1800,2005
- Ort: Kallön-Njurunda, VTX 1800
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Ort: Örebro
- Kontakt: