LED-blinkers problem

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

LED-blinkers problem

Inlägg av Geronimo »

Har monterat Kuryakins Small LED Silver bullets bak med tillhörande Equalizer, fungerar utmärkt. När jag sen drar mej föröver för att även skifta fram till samma typ av LED-blinkers och Equalizer efter konstens regler så får hela anläggningen fnatt. Oavsett om jag blinkar höger eller vänster så blinkar alla 4 blinkers samtidigt. Kopplar jag ur EQ så ökar dessutom tempot på blinkningen.
Efter en massa exprimenterande kan jag få ena sidan att fungera om jag kopplar ur den andra men inte tvärtom. Har även skiftat på de två +kablarna på EQ för at se om det blir annorlunda men utan skillnad
Kopplar jag in de gamla blinkers och kör dessasamtidigt med de nya så funkar allt perfekt utom det att det känns som det blir för mycke lampor framåt.
Är det nån som upplevt att det kan va nåt vajsing på en sån där kuryakin-Eq? Eller kan man kunna baka in nåt bättre motstånd som drar lite power (liknande den power som de gamla blinkarna drar) och gör så inte blink-relät ballar ur.

Tony
Low, long and fat
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Hittade denna, men den har du kanske redan: http://kuryakyn.com/documents/installat ... D-0806.pdf
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Inlägg av Geronimo »

Tack Nesse för attans rappt svar. Det är den manualen som följer med lamporna och den bekräftar att jag kopplat rätt.

Tony
Low, long and fat
xrider

Inlägg av xrider »

Vet inte om det är dessa du har men han har lagt ner lite tid på att dokumentera

http://www.rattlebars.com/vtx/vtxbullets.html

eller här

http://www.bareasschoppers.com/
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Blinkersindiktatorlampan fungerar så att den får ström från ena sidan vid blink (höger eller vänster) och jordas via den andra kretsen. Dvs. när du blinkar höger så får den ström från höger sida och jordas via vänster krets. Och tvärt om. Det fungerar bra så länge du har en glödlampa fram eller bak som INTE börjar lysa av de futtiga milliampere som indikatorlampan förser kretsen med. MEN, om du bara har lysdioder så räcker den lilla strömmen till att tända dioderna, dvs. det blinkar på båda sidor! Det är indikatorlampan som är boven i dramat.

Det du måste göra är att koppla om indikatorlampan via två stycken dioder (som finns på Clas Ohlson) för 10 kr så att indikatorlampan får en egen jordsignal. Då försvinner problemet. Jag har gjort några bilder skisser på hur det ska kopplas och de ligger faktiskt på Bareasschoppers.com! Han snodde mina fina skisser (det är jag som är HKV som han omnämner):

http://www.bareasschoppers.com/diode


Bilden:

Bild

Det du också bör göra är att skrota din gamla load equalizer och byt ut blinkersreläet mot en Universial Flasher. Har du bara LEDs finns ingen anledning att köra orginalreläet längre. En load equalizer med orginalrelä skapar bara en massa onödig värme, typ. 20 W vid blinkning. Ett sådant nytt plug-n-play relä kostar runt $20 och finns här:

www.customdynamics.com
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Inlägg av Geronimo »

Tack Snake!!!

Du menar att den där Universal Flasher löser hela problemet. Och det är bara att ta bort sadeln för att komma åt relät, enkelt skifta och sen ska det funka. Har ioch för sej en Eq kvar till bakre blinkers, men den får jag väl leta upp (gömt den nånstans under skärmen bak) och knipsa bort. Alternativt får jag involvera vår "personliga lödkolv" vi har här på jobbet attt konstruera och installera den andra varianten du beskrev.

Tack så länge, återkommer med resultat (funkar det får man väl bjuda på en öl i Sundsvall)
Low, long and fat
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Du behöver dioderna i vilket fall. Den universiella flashern löser bara problemet med load equalizers. Du kan alltså ta bort dessa då. Spar plats och genererar mindre värme.

Det finns färdiga diod-kit att köpa också numera, men man gör en själv på 10 minuter. Den kopplas sedan in i lamphuset. Bareass föreslår under mittkonsolen, men det är mycket bättre att göra det i lamphuset där kontakten för konsolen sitter.

Färdiga diodkit finns på www.customdynamics.com

Se text från sidan:

* Note: additional modification on some Yamaha or other metric cruisers with one turn signal indicator light may be needed. The signal indicator light can cause both left and right turn signals to simultaneous illuminate, removing the turn signal indicator light or adding diodes will solve this problem.

Item: 4709
Diode Kit for Metric Cruisers
Price: $6.60
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Inlägg av Toolbox »

så här gorde jag på min moppe
bakom höger sidokåpa jorde jag ingreppet

Bild

Kanske lite för liten bild den finns under medlemmars bidrag oxå


/Toolbox
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Toolbox skrev:så här gorde jag på min moppe
bakom höger sidokåpa jorde jag ingreppet

/Toolbox
Din beskrivning är för inkoppling av load equalizers. Det löser inte problemet med att det blinkar på båda sidor. Dessutom innehåller din skiss ett onödigt motstånd! Du kan lika gärna använda ett av de två yttersta, eftersom du i alla fall bara använder den ena anslutningen. Kopplad precis som den mittersta. Skumt. Vem har gjort den skissen?

Om man ska bli lite teoretisk så KAN det faktiskt vara så att det kan fungera utan diod-kit och bara load equalizers, men det beror på hur LED-lamporna är konstruerade.
Senast redigerad av snake den 28 mar 2008, 14:54, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Inlägg av Geronimo »

Är det 3 st Load Equalizer du parallellkopplat i princip?

Kan bli mycke öl man ska dela ut i Sundvall :D
Low, long and fat
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Inlägg av Toolbox »

mycke möjligt att det inte är rätt men det fungerar på min cykel
och mitt bekymmer var att det blinka för fort och på båda sidorna :?:

jag fick kopplingschemat av sanell och jag användedet 3 st Load Equalizer som jag fick med när jag sköpte mina Kuryakins Small LED Silver bullets. Förra året så böt jag dom fram mot Kuryakins bakspeglar med blinkers och det fungerar fortfarande :D

sen vad som är rätt eller fel vet inte jag (token gjorde som stållen sa)

/Toolbox :roll:
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Sanells schema är inte fel, tvärtom, men man kan uppnå exakt samma resultat med bara två load equalizers. Så långt allt gott. Har du tur och inte får blink på båda sidor så är det väl bara bra. Min blinkade hej vilt på båda sidor med Kuryakyn. Jag har faktiskt inte stött på någon förutom du som inte behövt diod-kit.

Är du säker på att förra ägaren inte redan monterat ett kit? Eller har du kopplat ur indikatorlampan?
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Inlägg av Toolbox »

nej vad jag vet så gjorde inte förra ägare något med moppen det satt bara original delar förutom rask pipor som jag har liggandes kvar (mest för info om någon vill köpa dom?)

så när jag montera mina nya små blinkare så blinka det ?
då fick jag info från sanell ang.blink och då fick jag schemat och det funka för mig typ
men nu när jag skriver detta så har jag varit på krogen före typ

:D Toolbox :lol: 8) :o :? :) :shock:

Mår typ skit bra skål
Användarens profilbild
Geronimo
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 659
Blev medlem: 03 nov 2005, 10:13
VTX-modell: VTX 1300, 2006
Ort: Henån

Inlägg av Geronimo »

Va gött!

Nu blinkar det så vackert att man nästan blir lite fuktig i ögat.
Köpte 2st dioder på Claes Ohlsson (en påse med 5st kostade 19 spänn!). Byggde en anläggning enligt Snake´s anvisningar och jordade den lilla blinkindikatorn separat. Koppling till indikatorlampan är den bruna kontakten i framlyktan och den med "hanarna" är i riktning mot indikatorn. Problemt med att alla 4 blinkade samtidigt försvann.
Då jag redan hade en Load Equalizer bak så kopplade jag in en till fram då det ändå följde med en när jag köpte LED-lamporna. Detta gör att lamporna blinkar i lagom takt.

Tack alla som stöttat !!
Low, long and fat
shysing

Inlägg av shysing »

skulle ormen eller indianen kunna ge en idiotsäker :? beskrivning på hur jag kopplar in dioden i lamphuset. tänkte ge mej på detta i helgen och det vore gôtt om allt funkade direkt...
Skriv svar