Inkörning! -Kontroversiellt!

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inkörning! -Kontroversiellt!

Inlägg av Orre »

Halloj!

Kul att få va med i ert eminenta forum! :D
Har suttit och läst länge nu, så då tänkte jag att börja blanda meg lite... :wink:

Hittade av en tilfällighet mycket intressant läsning ang. inkörning här: www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Kul att läsa nåt konkret i ämnet! Det er ju annars ganska svävande uppgifter att få...
(Gott att få bekräftat att man inte är HELT galen...) :roll:

Orre
Bild
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Hallåå!

Är det värkligen ingen som har några kommentarer til den artikeln? :?:
Trodde kanskje det var av en typ som ville röra upp känslor bland hoj-åkarna! :wink:

Vad tror-vet-tycker-menar och anser ni andra här på forumet?
Bild
Användarens profilbild
Bobby
Guru prospect
Inlägg: 1068
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:36
VTX-modell: VTX 1300, -06
Ort: Åkersberga, Svart VTX 1300S -06

Inlägg av Bobby »

Vad kan man säga. Önskar att jag vetat det när jag köpt hojjen. Körde jättelugnt i början. Drog på ett par gånger men inte ordentligt.
Nästa hoj ska jag köra hårt med :twisted:
Användarens profilbild
snake
Mästare
Inlägg: 773
Blev medlem: 28 aug 2005, 13:36
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Stockholm, VTX 1800
Kontakt:

Inlägg av snake »

Jag tycker man ska följa Hondas rekommendationer som finns beskrivna i manualen. Det är inte bara cylinder, kolv och ringar som "körs in". Det är lager, kugghjul, kedjor, etc som också ska "mjukas upp".

Kanske ger de råd som nämns bäst prestanda utifrån ett kompressions-perspektiv, men hur blir det utifrån andra parametrar, såsom lång livslängd på lager och kamkedjor, ventillyftare, kamaxel, osv. Jag vet inte, men till någon ger vetenskapligt hållbara bevis på motsatsen så fortsätter jag följa Hondas rekommendationer.

/Snake
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
Inlägg: 2054
Blev medlem: 12 mar 2008, 08:12
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Ort: Tønsberg-Norge
Kontakt:

Inlägg av Orre »

snake skrev:Jag tycker man ska följa Hondas rekommendationer som finns beskrivna i manualen. Det är inte bara cylinder, kolv och ringar som "körs in". Det är lager, kugghjul, kedjor, etc som också ska "mjukas upp".

Kanske ger de råd som nämns bäst prestanda utifrån ett kompressions-perspektiv, men hur blir det utifrån andra parametrar, såsom lång livslängd på lager och kamkedjor, ventillyftare, kamaxel, osv. Jag vet inte, men till någon ger vetenskapligt hållbara bevis på motsatsen så fortsätter jag följa Hondas rekommendationer.

/Snake
Jo jag förstår hur du menar...
Har lite funderingar jag med:

Om vi för en stund håller oss till motor'n under cylinder.
Den här "uppmjukningen" handlar ju så klart om att slita bort microskopiska grader på komponenterna, och detta mot varandra i de baner som de se'n skall jobba på i oräkneliga varv genom åren.
När metall-delarna är inklädda i en olje-film, kommer friktionen dem emellan då att vara väldigt liten. = lite slitage och lång livslängd!

I denna processen som vi kallar inkörning, använder man därför dålig olja för att hjälpa till med denna "tillpassningen".
Jag skulle vilja påstå att detta görs mycket fort! På bara några få varv kommer otroligt mycket av denna microskopiska "till-slipning" vara gjort! (Alla som har jobbat lite med metall vet ju hur det funkar att gnida två delar mot varandra) Därför ville jag också ha slängt den där första oljan med en enaste gång! Vem vill ha olja full av metall-spån i 100 mil? :?

En annan sida av saken är så klart värmeutveckling.
Friktion skapar värme, varm metall utvidgar seg = risk för att delarna går för hårt inpå varandra, vilket i sin tur skapar mer friktion osv. I värsta fall "nyper" eller "skär" delarna...
En ny motor med mycket "oslipt" metall bör därför som jag ser det endast köras en mycket kort stund för att så låta den kallna helt.
Så kan man köra den en lite längre stund. Köra den varm innan man låter den kallna helt igen.
Här skulle jag som sagt vilja kvitta mej med oljan!

DÅ, är det inte längre någon risk för att delarna nyper, och då är det väl egentligen heller inte nå'n risk att belasta motorn varken vad det gäller högt varv, värme eller motstånd!?

Konklution för "nedre" motor:
Att det är viktigare att byta inkörnings-oljan oftare än att köra stilla!

Anmärkning:
Enligt en kompis som var på studiebesök på en eller annan mc-fabrik gör dom den här första "rusningen" redan på bandet! -Sprillans ny motor -En skvätt med bensin -och FULL GAS i x antal sekunder!! :shock:


När det gäller kompression biten hörs det ju överbevisande ut det som förtälles i artikeln!
OM det nu är så att man med att köra in för snällt bidrar till att ringarna inte tätar helt, kommer det ju alltid att läcka förbränt bränsle-luft-blandning ner i vev-huset! Detta är ju avfalls-stoffer som vi vart fall INTE vill ha tilsammans med vår exelenta olja, som skall se till att vi har minst möjlig friktion mellan motordelarna, så att INTE lager, kamkedjor, ventillyftare, kamaxel, osv. slits!... :?

KAN det va så att till och med Honda önskar begränsad livslängd på sina grejer? :roll:
Bild
Skriv svar