VTX turbo projekt

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Sanell

VTX turbo projekt

Inlägg av Sanell »

För de som är intresserade har jag en blogg där man kan följa mitt turbo projekt http://hellhopp.blogg.se/
Senast redigerad av Sanell den 09 nov 2007, 18:37, redigerad totalt 1 gånger.
Mimmie

Inlägg av Mimmie »

Tjenare.

Tror inte att du behöver ta bort turbon vid besiktning, det är inte förbjudet med en roterande ljuddämpare, ta du bort tryckslangen från turbon så ger den ingen effektökning.

Har själv använt mig av detta trick på en turbokonverterad Volvo 142 a, besiktningskillen förstod vad det handlade om, men kunde inte annat än godkänna bilen.

Motorn va på två liter, 9:1 i kompression 1.2 Kg laddtryck, bränsletillförseln va Bosch orginal insprutning ( k-jetronic ) med ett bränsletillskott vid 0.5 Kg övertryck och sedan ett tillskott vid full gas, mer Hedenhös än så här kan det väl knappast bli, men faktum är att det funkade riktigt bra. Den gav 285 Hk i motorn, ( Körd i bromsbänk i Hagsätra ) En orginal Volvo turbo hade ca 155 Hk på den här tiden.

Allt arbete förutom modifiering av toppen gjorde jag själv.

Det är nu mer än 20 År sedan det här hände, kanske inte så mycket effekt om man tittar vad man kan få ut med dagens teknik, med då fanns inte dagens elektronik tillgänglig för hemmapularna.

Med den här bakgrunden vill jag förklara varför jag tycker att det är kul när det är lite mos i bitarna.

Kommande kompressor installation ska bli en pånyttfödese
Sanell

Inlägg av Sanell »

Skönt att höra nåt positivt om besiktningen, fast jag bygger för att enkelt kunna plocka bort om det skulle behövas. Men, hur kunde du ladda 1,2kg med en motor på 1:9.0 i kompr.förhållande??? Enligt gällande teorier så är detta en omöjlighet, inte ens en gång med laddluftkylare och vatteninsprutning skulle det kunna gå utan att knacka sönder motorn.

Nu är ju mitt primära mål inte effektökningen utan bygget i sig, tycker det är ganska häftigt med en turbo glidare.
Mimmie

Inlägg av Mimmie »

Sanell skrev:Skönt att höra nåt positivt om besiktningen, fast jag bygger för att enkelt kunna plocka bort om det skulle behövas. Men, hur kunde du ladda 1,2kg med en motor på 1:9.0 i kompr.förhållande??? Enligt gällande teorier så är detta en omöjlighet, inte ens en gång med laddluftkylare och vatteninsprutning skulle det kunna gå utan att knacka sönder motorn.

Nu är ju mitt primära mål inte effektökningen utan bygget i sig, tycker det är ganska häftigt med en turbo glidare.
Tjenare.

Vet inte om svaret på din fråga angående 1.2 Kg laddtryck med 9:1 i kompressionsförhållande kan svaras med att det då fanns blyad bensin på 101-102 oktan.
Använde förövrigt en laddluftkylare.

Vid 1.2 Kg "hördes" inga knackningar plus att jag hade en ganska fet bränsleblandning, sedan va det inte på tal om att att ligga och pressa motorn eftersom väghållningen i en i stort sett orginal 142a inte är speciellt imponerande, och det gick ganska fort att komma till den gränsen.

Det va bara Saab som hade knacksensor på sina motorer, som sänkte tändningen när skadliga även ohörbara knackningar uppstod

Hjälp med praktiska uträkningar fick jag av Janne Lundin, ägare till en av Sveriges då snabbaste gatbilar,

http://www.karlstadracing.nu/forumet/vi ... d10f09938e

Ps:1

titta även på det sista reportaget om "Professorn" , ett roligt minne för oss som va intresserade av snabba bilar i våran ungdom.

Ps:2

Det är trotts allt mer än 20 år sedan, kompressionsförhållandet kan ha varit lägre, men 9:1 är det som hela tiden dyker upp i skallen. ( eller är det bara för att VTX en har 9:1 ?????? )
Sanell

Inlägg av Sanell »

Ingenting är väl omöjligt om man bara vill tänja på gränserna. Har själv kört ett antal gamla bubblor i min ungdom så jag kommer väl ihåg uppståndelsen kring Professorn :lol:
Användarens profilbild
Knodden
Mästare
Inlägg: 594
Blev medlem: 29 aug 2005, 05:58
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Ort: Bohus

Re: VTX turbo projekt

Inlägg av Knodden »

Nu är den till salu!
Toppen för alla som inte orkar skruva själva!

VTX på Blocket

Mvh
knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Skriv svar