Inledande planering av långsemester på hoj – 2012 säsong

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Skriv svar
Schassen

Inledande planering av långsemester på hoj – 2012 säsong

Inlägg av Schassen »

Nu har jag haft kortet till hojen i nästan två säsonger och jag har kört gott och väl över 1 500 mil på hoj. Jag har med hojen utgått ifrån min hemort Lerum och besökt Värnamo, Jönköping, Skövde, Örebro, Sandviken, Gävle, Stockholm, Västervik, Kiaby utanför Kristianstad, Malmö och Lund samt Hässleholm i Sverige. Utanför Sverige har jag besökt Moss, Tönsberg, Notodden, Drammen, och Oslos utkanter i Norge samt Jylland, Fyn och Sjaelland i Danmark.

Även några kortare dagsresor har det blivit av t.ex. upp i Bohus läns kust, till och från Karlsborg samt Ålleberg i Falköping (båda sistnämnda var övernattningar).

Jag känner nu att jag har kört av mig en hel del.

Här i Sverige har jag alltså kört mellan Malmö och Sandviken/Gävle.

I Norge har jag hållit mig till en tänkt triangel mellan punkterna Oslo, Notodden och Moss Lägg till Tönsberg som en förtydligande punkt mellan Moss och Notodden.

I Danmark har jag kört från ”Grenen” dvs. Skagens nordligaste punkt till Köpenhamn via Frederica, Odense, Korsör och Roskilde.

Nu börjar jag alltså att planera vart jag skall nästa säsong men jag har fått rådet att avstå från att köra denna sträcka ensam ifall man får problem så är det enligt rådgivaren inte roligt längre.

Den sträcka som den tilltänkta resan ínnehåller börjar i

Sverige
Lerum (Västra Götaland) och söder ut genom/förbi Malmö över Öresundsbron in i

Danmark
Köpenhamn (DK) och vidare ner till Vordingborg, ön Falster, ön Lolland, och till

Tyskland
ön Fehmarn. Sedan vidare söder ut genom Magdeburg, Leipzig, Numberg, Munchen samt Salzburg.

Österrike
Därefter in i Österrike via Spittal, Lienz, Grosslockner (3 797 m över havet), Mittersill, Kitsbuheler, Bad Reichenhal till

Tyskland
Salzburg (Tyskland).

Här ifrån är frågan om jag kör samma väg tillbaka till Lerum som jag planerar för från Lerum till Salzburg eller om jag här ifrån kör

Munchen, Stuttgard, Frankfurt, Korbach, Bielefeld, Osnabruck, Oldenburg, Hamburg, Kiel,

Danmark
Fredericia i Danmark, Odense, Köpenhamn, över Örsundsbron in i

Sverige
Malmö och vidare genom Helsingborg, Halmstad, Göteborg och till Lerum.

Finns det någon som kanske är intresserad att hänga på så har ni hela vintern på er att tänka på saken. Resan från Lerum till Grosslockner i Österrike är ca 158 mil kortaste vägen. Har ännu ej beräknat det totala sträckan. Jag räknar på ca 30 - 35 mil/dag (31,6 mil/dag * 5 dagar ger 158 mil), 5 - 7 dagar hemresa och ca fem dagar i Österrike, totalt ca 17 dagar på hoj i Europa.

Övernattningar planerar jag i tält, stugor och vandrarhem.

Jag kommer att införa mer information i den här tråden när jag t.ex. hittar lämpliga övernattningsplatser (campningar osv.)

OBS! Jag ber att om du/ni inte har intresse i denna resa avstår du/ni från att skriva i tråden.

Jag kommer att be Nesse plocka bort inlägg som inte har med saken att göra.

Sådant som berör är: Intresseanmälan, förslag på vägar, goda råd från erfarna osv. dvs. välkomnas i tråden.

Mvh Schassen
Användarens profilbild
Ryssen
Regionskontakt Västernorrland
Inlägg: 586
Blev medlem: 28 aug 2005, 19:46
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Sundsvall Kör 1800 VTX Grön
Kontakt:

Re: Inledande planering av långsemester på hoj – 2012 säsong

Inlägg av Ryssen »

Tja
Sidowaggan har hojat ner till Kroatien nu idagarna,
Han har säkert en hel del nyttiga tips som du kan få
Om du frågar, tror att han är tillbaka i slutet av september.
Lycka till 8)
Alla till Alanya :)
Leno

Re: Inledande planering av långsemester på hoj – 2012 säsong

Inlägg av Leno »

Tjosan!
Vi har även provat Tyskland en bit sen tågat men hojen till södra Tyskland , Slovenien, Kroatien , Italien, Saltzburg och vidare till Tyskland sen genom Sverige till Gävle. Den turen tog ca tre veckor. Skönt att åka tåg genom Tyslkand tyckte vi.... skicka ett pm om du vill höra mer. trevlig planering
Användarens profilbild
kapten
Mästare
Inlägg: 567
Blev medlem: 01 mar 2009, 08:01
VTX-modell: VTX1300S 2007
Ort: Strängnäs

Re: Inledande planering av långsemester på hoj – 2012 säsong

Inlägg av kapten »

Låter intressant. När tror du att resan blir av??? Passar det med allt annat så hakar jag gärna på om det är ok.
kapten.
kapten och Mimmi
----------------------------------------------
Var glad att du lever det är många som inte är födda än.......

VTX 1300 -07 SVART
Schassen

Re: Inledande planering av långsemester på hoj – 2012 säsong

Inlägg av Schassen »

kapten skrev:Låter intressant. När tror du att resan blir av??? Passar det med allt annat så hakar jag gärna på om det är ok.
kapten.
Kapten, Så fort min nästa sommar semester börjar, antar det blir i början av juli 2012

En fråga som jag har ställt är:

Om jag nu beslutar för att montera en GPS på min hoj inför min resa söder ut i 2012,

1. vilka märken rekommenderar ni som har kört med dessa och
2. varför?

Mina krav är att fönstret skall vara stort nog så jag kan punktmarkera rutter med handsken på handen, den skall vara användarvänlig för nybörjare, och ha stort lättläst fönster samt ha förutsättningar för bra Europa kartor för "Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike samt Norge". Dessutom skall den givetvis laddas under körning. Ett plus om den har portar som tillåter att man laddar mobilen och min intercom också.

Jag antar det går utan att säga att jag har ingen erfarenhet av GPS på vare sig hojen eller i bilen. Jag utgår kallt med att detta framkommer av texten i mitt inlägg eftersom jag utgår ifrån att mina krav och frågor kan uppfattas som dumma av dem som har god erfarenhet av GPS apparater på sin hoj och/eller i sin bil.

Nesse svarade:

GPS:er avsedda för mc har en skärm anpassad för handskar. Jag har en "äldre" modell, Garmin zümo 550, det finns nyare modeller. Sedan finns det åtminstone en modell som Tom Tom har, Rider tror jag den heter. Jag har köpt ett "livstidsabonnemang" för uppdatering av kartor och program i min gps. Kartor torde finnas att köpa oavsett märke och modell. Det finns hållare för gps:erna som har koppling till batteriet så att de laddas under färden, det brukar ingå när man köper sin GPS. Vad du menar för portar vet jag inte men det finns troligen inte, det kan du däremot enkelt installera på ditt batteri själv. Batteriet till ditt intercom borde räcka åtminstone 10 timmar, annars är det inte mycket med det, och då skulle du kunna ladda det när du gör pauser. Sedan är det väl lite hur ditt interkom ser ut och om det över huvud taget går att ladda under färd om det används?

Jag rekommenderar inget märke eftersom jag inte har erfarenhet av mer än ett, Garmin. Jag köpte ett paket som innehöll hållare, GPS och kartprogram på datorn. Sedan köpte jag till ett abonnemang. Min garmin är IPX7-klassad (= vattentät på en meters ljud under 30 minuter). Priserna har gått ner rejält de senaste åren.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=135
http://www.tomtom.com/sv_se/products/bike-navigation/
Schassen

Re: Inledande planering av långsemester på hoj – 2012 säsong

Inlägg av Schassen »

Bra länkar i detta sammanhang

http://www.budgetplaces.com/sv/osterrike-at/ (Övernattning i Österrike inkl. karta)
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=157 (SMC - Svenska Motorcyklister)
http://www.bedandbreakfast.dk/?country=43&language=8 (B&B - Bed and Breakfast)
http://sv.hotels.com/?gclid=CKDSksyMlqsCFYkXzQodETn4uw (Hotels)
http://www.austria.info/se/tags/burgenland (Semester i Österrike, den officiella reseguiden)
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Eko ... utor/?awc= (Räkna valutor, beräkna din ekonomi)
http://www.finansportalen.se/valutakurser.htm (Valutakurser)
Användarens profilbild
Toolbox
VTX-Shopen
Inlägg: 637
Blev medlem: 20 dec 2005, 12:31
VTX-modell: vtx 1800 2002
Ort: VTX 1800c -02 Dyltabruk Örebro
Kontakt:

Re: Inledande planering av långsemester på hoj – 2012 säsong

Inlägg av Toolbox »

Schassen skrev:
kapten skrev:Låter intressant. När tror du att resan blir av??? Passar det med allt annat så hakar jag gärna på om det är ok.
kapten.


En fråga som jag har ställt är:

Om jag nu beslutar för att montera en GPS på min hoj inför min resa söder ut i 2012,

1. vilka märken rekommenderar ni som har kört med dessa och
2. varför?

Mina krav är att fönstret skall vara stort nog så jag kan punktmarkera rutter med handsken på handen, den skall vara användarvänlig för nybörjare, och ha stort lättläst fönster samt ha förutsättningar för bra Europa kartor för "Sverige, Danmark, Tyskland och Österrike samt Norge". Dessutom skall den givetvis laddas under körning. Ett plus om den har portar som tillåter att man laddar mobilen och min intercom också.

Jag antar det går utan att säga att jag har ingen erfarenhet av GPS på vare sig hojen eller i bilen. Jag utgår kallt med att detta framkommer av texten i mitt inlägg eftersom jag utgår ifrån att mina krav och frågor kan uppfattas som dumma av dem som har god erfarenhet av GPS apparater på sin hoj och/eller i sin bil

va fan schassen har du kapat din egen tråd :?: hur ska du nu hålla ordning på svaren :?: :?: :roll:
Användarens profilbild
mattin
Regionskontakt Västra Götaland
Inlägg: 865
Blev medlem: 24 aug 2006, 22:35
VTX-modell: VTX1800F,2006
Ort: Göteborg

Re: Inledande planering av långsemester på hoj – 2012 säsong

Inlägg av mattin »

Schassen,
det finns nog inte så många GPS:er att välja på egentligen, som är avsedda för MC.

De flesta GPS:er för bilar, fungerar ju ...om du bara vill ta dig från A=> B , men de är ju inte vattentäta. Kräver ju en vattentät väska i så fall. Samt att jag tror att de är knepiga att använda när du har handskar och det genomskinliga skyddet kan säkert ställa till problem.
På dessa kan du heller inte göra rutter, vilket jag tycker är hela grejen med GPS på MC.
På en MC GPS kan du också i efterhand se vart du har kört, kan ju också vara kul.

De verkar vara så att Garmin Zumo är den som de flesta gillar bäst (flera modeller finns).
Dock har ju någon/några, i klubben, TomTom rider och är nöjda med den.
Köper du en med kartor för västeuropa, så får du med de länder du skrivit om.

Tror att du får räkna med ca 5000 för Garmin och 3000 för TomTom (i runda slängar)


/Mattin
VTX1800F
Sidewagon
Senior adept
Inlägg: 276
Blev medlem: 29 aug 2005, 14:00
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Ort: Uppsala, kör VTX 02 2,0 liter

Re: Inledande planering av långsemester på hoj – 2012 säsong

Inlägg av Sidewagon »

Hej sitter i Gdansk o väntar på att båten ska gå!!! Mitt korta råd e åk i jun eller sep!!! sep föredrar jag du får en förlängd sommar!!! OCH priserna över allt är lägre!! Åk gärna genom Polen finns inget billigare ställe i Europa ett rum för typ 180 kr !! Har inte full koll men runt 500 mil Sweden - Pula HR starta 2-9 hemma 17-9 :roll: :roll:
Schassen

Re: Inledande planering av långsemester på hoj – 2012 säsong

Inlägg av Schassen »

Sidewagon skrev:Hej sitter i Gdansk o väntar på att båten ska gå!!! Mitt korta råd e åk i jun eller sep!!! sep föredrar jag du får en förlängd sommar!!! OCH priserna över allt är lägre!! Åk gärna genom Polen finns inget billigare ställe i Europa ett rum för typ 180 kr !! Har inte full koll men runt 500 mil Sweden - Pula HR starta 2-9 hemma 17-9 :roll: :roll:
Tack för dina råd. Min semester kan jag dessvärre för min egen del inte styra över eftersom det är s.k. Industrisemester. Företaget talar om för mig när jag skall ta min semester à 4 veckor. Lite dumt tycker jag men så är det. Därför blir det i juli månad.
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inledande planering av långsemester på hoj – 2012 säsong

Inlägg av alba »

Nån av dom här lär väl funka, du har ju tid på dej att testa :lol:
Bild
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Schassen

Re: Inledande planering av långsemester på hoj – 2012 säsong

Inlägg av Schassen »

Har börjat titta på alternativa övernattningsställen:

Danmark
Köpenhamn och omnejd
Tangloppen Camping (Tält och stugor)
By: Ishöj (Obs! ö:et är en sådan bokstav som bara finns på danska och norska)
Ligger intill E-20
Telefon: +45 4354 0767
Stugpris:
Pris/tältplats:

Danhostel Ishöj Strand (Vandrarhem)
By: Ishöj
Ligger intill E-20
Telefon: +45 4353 5015
Pris/säng:

Danhostel Köge (Vandrarhem)
By: Köge (Obs! ö:et är en sådan bokstav som bara finns på danska och norska)
Ligger intill E-20
Telefon: +45 5667 6650
Pris/säng:
Skriv svar