Samla kunskaperna - Databas?

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Schassen

Samla kunskaperna - Databas?

Inlägg av Schassen »

Även jag begriper att skapa en databas som länkas till en websida kräver mycket resurser, jag vet jag har försökt att lösa detta problem med min hemsida om Nordamerikanska indianer med syfte att användaren lättare skall kunna göra krossreferenser.

Jag sitter och läser många lösningar på denna sida som berör diverse problem olika medlemmar har med sina hojar, jag funderar på om det går att lösa problemsökandet genom att ha en databas länkad till www.vtxriders.se där vederbörande kan gå in och se olika möjliga lösningar till det problem han/hon har. Kanske/antagligen är detta för tidskrävande men det är bara en tanke...
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Samla kunskaperna - Databas?

Inlägg av Nesse »

Problem är till för att lösas, som jag ser det finns två alternativ, kopiera allt till egen databas eller länksamling.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Schassen

Re: Samla kunskaperna - Databas?

Inlägg av Schassen »

Nesse skrev:Problem är till för att lösas, som jag ser det finns två alternativ, kopiera allt till egen databas eller länksamling.
Genom att spara en viss tråd i favoriter eller hur menar du? För övrigt så är det ju klart att man kan sitta och läsa rubriken <=> raden i ett Excel ark, varje lösning blir då en egen kolumn. Genom att sätta filter på det kan man ju skapa ett s.k. kartotek. Men då tjänar det ju bara mig eller den som skapar kartoteket och inte alla medlemmarna i klubben.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Inlägg: 4383
Blev medlem: 28 aug 2005, 18:47
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Samla kunskaperna - Databas?

Inlägg av Nesse »

Nja, jag menar egentligen att länkar till artiklar inte är en garanti för att man har artiklarna kvar. En länk kan "dö" när som helst. Om man ska vara säker på att ha alla tips kvar så är det säkraste sättet att skriva ut dem och stoppa in i ett bankfack... men om vi ska vara lite mer praktisk så är väl det kanske lämpligare att kopiera artikeln och att vi lägger upp dem här (naturligtvis då med tillstånd från författaren). Excel... som systemutvecklare har jag starka aversioner mot excelarksutvecklade informationssystem...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Skriv svar