MC olycka i Kungälv

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Skriv svar
Schassen

MC olycka i Kungälv

Inlägg av Schassen »

Fick just reda på att det var en SKFare som körde hojen i den MC olycka som inträffade i Kungälv i förigår. Ytterligare en bil som drog ut framför en motorcyklist, killen kämpar för livet just nu.
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: MC olycka i Kungälv

Inlägg av Raffe Gbg »

Sergeant skrev:Fick just reda på att det var en SKFare som körde hojen i den MC olycka som inträffade i Kungälv i förigår. Ytterligare en bil som drog ut framför en motorcyklist, killen kämpar för livet just nu.

Det är rent ut sagt för jävligt att somliga bilförare inte orkar (eller kan..??) se sig för. :twisted: :twisted:
Det är därför jag kommer att sätta på extraljus på min hoj nu, och jag skiter i om jag får böter, jag kommer att ha extraljusen ihop med halvljuset när det är dagsljus.
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Schassen

Re: MC olycka i Kungälv

Inlägg av Schassen »

Raffe Gbg skrev:
Sergeant skrev:Fick just reda på att det var en SKFare som körde hojen i den MC olycka som inträffade i Kungälv i förigår. Ytterligare en bil som drog ut framför en motorcyklist, killen kämpar för livet just nu.

Det är rent ut sagt för jävligt att somliga bilförare inte orkar (eller kan..??) se sig för. :twisted: :twisted:
Det är därför jag kommer att sätta på extraljus på min hoj nu, och jag skiter i om jag får böter, jag kommer att ha extraljusen ihop med halvljuset när det är dagsljus.
Jag funderar på samma sak, inklusive dig så känner jag eller är bekant med fyra personer som råkat ut för idioter bakom ratten bara i sommar. Hittills har en dött, en ligger på intensivavdelningen och två är ok. Dessutom fortsätter jag att köra med dessa högljudda avgasrören, kör så tyst jag kan när jag kommer hem och åker här ifrån inte minst tidigt på morgonen och sent på kvällen rest av tiden får det döna. Inför besiktning som Honda Center kan göra enligt vad de har informerat mig så får jag väl tillfälligtvis sätta på originalrören. Men högljudda hojar får mer uppmärksamhet i trafiken än tysta hojar. Men definitivt mer ljus fram och bak - först fram.

Antalet lampor man får ha är ju relativt obegränsat så varför inte ha extra lampor till sammans med såväl låg- som högljus??????? Se bara till att de är riktade rätt.
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MC olycka i Kungälv

Inlägg av alba »

Det behöver inte vara orsaken, men kom ihåg att stänga av blinkers, när ni kör rakt fram, :roll:
Jag låg längs bak i cruisingen i stockholm, det såg ut som ett tivolisällskap, som körde på rad, det blinkades åt alla håll och kanter, fastän riktningen var rakt fram, :shock:
Väldans farligt att blinka höger eller vänster, när man ämnar att åka rakt fram, :(
Tänk på det :idea:
Gör ett praktisk prov, kolla bilar som ser att ni skall svänga, fundera på vad som händer om ni kör ovetandes att ni har blinkers på

Lite lavetter i all välmening :) :) 8)
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Västerlanda
Guru prospect
Inlägg: 1195
Blev medlem: 23 maj 2008, 20:53
VTX-modell: VTX 1800C -06
Ort: VÄSTERLANDA

Re: MC olycka i Kungälv

Inlägg av Västerlanda »

alba skrev:Det behöver inte vara orsaken, men kom ihåg att stänga av blinkers, när ni kör rakt fram, :roll:
Jag låg längs bak i cruisingen i stockholm, det såg ut som ett tivolisällskap, som körde på rad, det blinkades åt alla håll och kanter, fastän riktningen var rakt fram, :shock:
Väldans farligt att blinka höger eller vänster, när man ämnar att åka rakt fram, :(
Tänk på det :idea:
Gör ett praktisk prov, kolla bilar som ser att ni skall svänga, fundera på vad som händer om ni kör ovetandes att ni har blinkers på

Lite lavetter i all välmening :) :) 8)

O Dina nya stänger väl av sig själva a la bil..................... :lol: :lol: :lol:
VÄSTERLANDA

"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MC olycka i Kungälv

Inlägg av alba »

O Dina nya stänger väl av sig själva a la bil..................... Just det, och jag har aldrig kännt något "hot" av någon bil
Kanske bör tillägga, att jag har min xtra lysen kopplade till halvljuset, som en liten säkerhetsåtgärd :D
Men jag tror att skulle mina blinkers, blinka åt något håll, så tror bilisterna att jag skall svänga, även om jag har bra lyse framåt, och har kosan lie ut
Det sista var danska om undrar :lol:
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Schassen

Re: MC olycka i Kungälv

Inlägg av Schassen »

alba skrev:O Dina nya stänger väl av sig själva a la bil..................... Just det, och jag har aldrig kännt något "hot" av någon bil
Kanske bör tillägga, att jag har min xtra lysen kopplade till halvljuset, som en liten säkerhetsåtgärd :D
Men jag tror att skulle mina blinkers, blinka åt något håll, så tror bilisterna att jag skall svänga, även om jag har bra lyse framåt, och har kosan lie ut
Det sista var danska om undrar :lol:
"och har kosan lie ut" översätt, please!
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MC olycka i Kungälv

Inlägg av alba »

"och har kosan lie ut" översätt, please! = kör rakt fram
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: MC olycka i Kungälv

Inlägg av Raffe Gbg »

Alba, jag vill bara säga det att ingen, säger ingen, mc-förare går säker för idiotiska, halvblinda, halvpackade eller stressade bilister. Jag har inte varit ute för någon olycka sedan slutet 70-talet då jag körde på en porslinsisolator till en högspänningsledning som någon elverkare hade tappat på vägen och som bilen framför mig grenslade. Det lärde mig att aldrig ligga rakt bakom en bil och inte heller för nära. Jag kom undan med en jäkla massa skrubb- och köttsår och en totalförstörd Triumph Bonneville.
Däremot har jag lyckats avvärja en massa incidenter, som t ex bilister som helt plötsligt bestämmer sig för att byta fil, utan att vare sig blinka eller vrida på huvudet och kolla om det finns någon bredvid. Eller bilister som kör ut från en mindre väg eller påfart utan att ta hänsyn till att det kommer en mc på huvudleden. För att inte tala om livsfarliga vänstersvängar.
Självklart ska man komma ihåg att stänga av blinkerserna, det bästa vore väl någon sorts varningssignal eller automatisk avstängning, men det har ju långt ifrån alla.
Jag var på Honda Center i Göteborg i dag, fredag, och förutom min smällda hoj stod det ytterligare två svarta 1800:or där med plåtskador, uppenbarligen efter att ha varit omkull. Och tidigare i sommar stod där en 1800:a som löstes in för att det blev för dyrt att reparera den. Fyra stycken alltså bara här i Göteborg i sommar. Dyster statistik, som manar till försiktighet i trafiken, inte sant?
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Användarens profilbild
alba
Mästare
Inlägg: 893
Blev medlem: 12 okt 2005, 15:01
VTX-modell: vtx 1800c
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MC olycka i Kungälv

Inlägg av alba »

Du har rätt i allt du säger,men jag vill bara se det från alla sidor, samt vad man skall tänka på när man sitter på hojen
Tänk åxå på att bilar har en dödvinkel i sina backspeglar, det är vinkeln som mc-poliser utnyttjar när dom inte vill synas,innan man blir stoppad för eventuell förselse,vad det nu må´vara
Jag försvarar ingen, inte ens porslinsisolator,men kanske ger jag en tankeställare, att vi skall vara observanta, samt utrustade med dom säkerhetsprylar som vi anser behövs för en tryggare mc färd,
Ha en bra cruising på lördag :D 8)
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
Användarens profilbild
Raffe Gbg
Mästare
Inlägg: 751
Blev medlem: 29 jun 2009, 08:38
VTX-modell: VTX 1300, 2008
Ort: Göteborg

Re: MC olycka i Kungälv

Inlägg av Raffe Gbg »

Vi är helt överens Alba. Och jag vill absolut träffa a-l-l-a goa gubbar som var med i Flottsbro även på nästa årsmöte, var det nu blir. Let´s be careful out there :!: :!:
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
Skriv svar